De impact van een huilende baby

WINSCHOTEN

De Ommelander Ziekenhuis Groep (OZG) geeft maandelijks een kijkje achter de schermen van het ziekenhuis. Dit keer vertelt Grietje Pop-Bloem over haar persoonlijke ervaringen met de babyconsulenten.

"In mei 2013 werd onze dochter kerngezond geboren in de 37e week. De roze wolk, zodra ze op de wereld kwam, veranderde al snel in een hele grote donkere wolk. Ze huilde veel, sliep amper en als ze sliep kreunde ze onophoudelijk. Ze lag letterlijk als een banaan in haar wiegje en ontwikkelde zich niet zoals het zou moeten. Als onervaren moeder liet ik me van het kastje naar de muur sturen, met als resultaat dat ik het na een paar weken niet meer zag zitten." Aan de bel "Ik trok aan de bel bij de kinderarts, die al snel de diagnose 'verborgen reflux' stelde. Eindelijk wist ik zeker dat ik niet gek was! Onze dochter had echt ergens last van en nu konden we eindelijk beginnen om haar te helpen. De kinderarts schreef medicijnen voor en stuurde ons door naar de babyconsulenten op de kinderpoli (ontwikkelingsgerichte zorg). Ik had er nog nooit van gehoord, maar dacht: ‘baat het niet, dan schaadt het niet’. Ik kon vrijwel direct terecht bij één van deze gespecialiseerd kinderverpleegkundigen en al na de eerste afspraak zag ik weer wat licht aan de horizon. Ik ging in tranen naar binnen, maar kwam met opgeheven hoofd weer naar buiten." "Met een denkbeeldige tas vol informatie, tips en trucs ging ik met frisse moed naar huis. Babyconsulent Elles had met me meegedacht over slaappatronen, het aanpassen van voedingspatronen en het stimuleren van de ontwikkeling. Verder voorzag ze me van informatie die je niet in de standaard boekjes aantreft in de voorbereiding op het moederschap." "Als snel zagen we verbetering bij onze kleine meid. De medicatie sloeg aan en alle tips die ik direct in de praktijk bracht wierpen hun vruchten af. Eindelijk werd het wat draaglijker voor ons allemaal en konden we beginnen met genieten." Tweede kindje "In 2014 raakte ik zwanger van ons tweede kindje. Tijdens deze zwangerschap was er aanzienlijk minder onzekerheid over de baby. Wel gebeurden er veel vervelende dingen in ons leventje. In combinatie met de loodzware laatste weken van de zwangerschap, zorgde dat ervoor dat mijn emmer met energie helemaal leeg was toen onze kleine vent ter wereld kwam. Na een paar dagen bleek dat ook de start van ons tweede ukje niet zo gemakkelijk ging, maar de weg naar de professionals had ik dit keer al snel gevonden. Gelukkig stond het team van kinderartsen, assistenten en babyconsulenten voor ons klaar.' "Na vijf weken werd onze kleine man opgenomen op de kinderafdeling. Terwijl mijn man zich thuis ontfermde over onze dochter, zat ik aan het bedje van onze zoon. Opnieuw had ik zoveel vragen en voelde ik me weer de onzekere moeder van toen. Toen ze hoorden van ons verhaal, de zware tijd die het was geweest en de moeilijke start van ons zoontje, werd direct een afspraak met babyconsulent Lisanne ingepland. Ze nam alle tijd, liet me vertellen en dacht mee. Ik kon de emmer een beetje leeggooien en voelde me wederom gesteund bij de zovele vragen die ik had." Babymassage "Inmiddels is onze kleine man ruim zeven maanden en doet het fantastisch. Lisanne heeft me onder andere geleerd om babymassage te geven en ik geniet regelmatig van het heerlijke contact met ons kereltje. Ook onze dochter geniet mee, want ook zij is nog lang niet te oud om door mama geknuffeld en gemasseerd te worden." "Vele interventies samen hebben bij onze kindjes het grote verschil gemaakt, maar de babyconsultenten in de OZG draag ik een bijzonder warm hart toe. Ze waren in die eerste pittige maanden mijn rots in de branding. Onbetaalbaar!" Duizendste onrustige baby in de OZG Onlangs werd in de OZG de duizendste onrustige baby op de kinderpoli gezien. De impact van een huilende baby valt vaak niet in woorden uit te drukken. De doorwerking naar het hele gezin is groot. Heb je een onrustige baby en krijg je geen grip op de situatie, dan is het verstandig om naar een hulpverlener te gaan, die luistert en alle problemen in kaart brengt. Laat je vooral niet afwimpelen met de woorden: ‘Ach, dat hoort er gewoon bij’ of ‘Ach, het gaat wel weer over….’ Half januari 2016 start de OZG op de website www.ozg.nl een minicampagne over wat deze specifieke zorg inhoudt. Reacties op dit artikel kunt u sturen naar communicatie@ozg.nl.

Auteur

Arjan Brondijk