Werkdruk leerkrachten basisonderwijs de afgelopen jaren nog hoger geworden

Winschoten

Ruim de helft van de leerkrachten in het basisonderwijs (56 procent) vindt de eigen werkdruk niet acceptabel. Dit blijkt uit een onderzoek onder 861 leerkrachten werkzaam in het basisonderwijs,uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek in samenwerking met het televisieprogramma De Monitor (KRO-NCRV).

In 2012 vond 41 procent van de leerkrachten de eigen werkdruk niet acceptabel. In vergelijking met ‘werknemers in Nederland totaal’ is het percentage leerkrachten dat hun werkdruk niet acceptabel vindt eveneens erg hoog: 56 procent (leerkrachten) versus 15 procent (werknemers Nederland). 84 Procent van de leerkrachten heeft een relatief hoge werkdruk en de categorie leerkrachten met een hoog risico op uitval is gestegen van 35 procent in 2012 naar 54 procent in 2015. Oorzaken De belangrijkste oorzaken van de hoge werkdruk in het basisonderwijs zijn het aantal leerlingen in een klas dat extra aandacht vergt (bijvoorbeeld vanwege gedragsproblemen) (50 procent), de vele administratieve werkzaamheden die niet met de prestaties van leerlingen zelf te maken hebben (38 procent) en de grote klassen/groepen (25 procent). Leerkrachten geven aan zelf geen of weinig invloed te hebben op de drie belangrijkste aspecten die hun hoge werkdruk veroorzaken. Zij vinden dat met name de overheid/de politiek oplossingen kan bieden door iets te doen aan twee van de drie belangrijkste oorzaken van de hoge werkdruk. De resultaten van het onderzoek worden zondagavond bekend gemaakt in De Monitor (22.35 uur, NPO 2).

Auteur

Arjan Brondijk