Internetverkoop niet te stuiten: 24 procent meer omzet

Winschoten

Online verkoop blijft groeien, in februari liefst (bijna) 24 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), lag bijna 18 procent hoger dan een jaar eerder. De webwinkels zetten ruim 28 procent. De detailhandel heeft weliswaar in februari 2,3 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, maar dit is mede te danken aan het feit dat februari, vanwege het schrikkeljaar, een maandag meer had dan in 2015. Door deze extra dag is de omzet van de detailhandel positief beïnvloed. Zonder dit effect was de omzet lager dan in februari 2015. Bovendien zijn de prijzen, ten opzichte van vorig jaar, met 0,5 procent gestegen. Supermarkten Vooral de omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen groeide, 3,6 procent hoger dan een jaar eerder. De supermarkten zetten bijvoorbeeld bijna 4 procent meer om. Winkels in non-foodartikelen boekten 0,3 procent meer omzet in vergelijking met februari vorig jaar. De verkopen vielen echter 1,2 procent lager uit, terwijl de prijzen gemiddeld 1,6 procent hoger waren dan in 2015. Elektronica Ook winkels in woninginrichting (ruim 7 procent) en winkels in doe-het-zelfartikelen en de drogisterijen zetten meer om. De consumentenelektronica daarentegen leden met ruim 8 procent een aanzienlijk omzetverlies. Datzelfde gold voor winkels in huishoudelijke artikelen en kleding.

Auteur

Arjan Brondijk