De Oude Wolden zoekt foto's en ansichtkaarten van Tonnis Post

Bellingwolde

Museum De Oude Wolden in Bellingwolde (MOW) organiseert voor zondag 29 januari een speciale fotodag over het werk van Winschoter fotograaf Tonnis Post.

De dag is een initiatief van fotograaf Dirk Kome en schrijver Eddie Marsman, die aan een tentoonstelling en een fotoboek over Tonnis Post werken. Speciaal roepen zij mensen op om foto’s of ansichtkaarten van de hand van Post mee te nemen. Deze worden ter plekke gescand en komen in aanmerking voor opname in de tentoonstelling en het boek. Hiernaast is er een doorlopende digitale voorstelling van foto’s van Post. De fotodag is georganiseerd in nauwe samenwerking met het MOW en de Historische Vereniging Westerwolde. De dag duurt van 13.00 tot 17.00 uur en is gratis toegankelijk. Manier van leven Tonnis Post (1877-1930) is nu vooral bekend door de foto’s die hij tussen 1913 en 1916 in opdracht van arts Pieter Bloemers Middendorp maakt en nu een monument zijn voor een manier van leven die niet meer bestaat. Armlastige Groningers voor hun half ingegraven plaggenhutten. Kinderen in bedsteden, waar het varken of het schaap omheen scharrelde. Gezinnen met een tiental kinderen voor een vervallen boerderijtje, zo klein dat je je afvraagt hoe iedereen erin heeft gepast. Op de fiets en later op zijn motor trok hij met houten camera en glasnegatieven de provincie in. Zo maakte hij bedrijfsreportages. Voor het Waterschap Westerwolde fotografeerde hij de arbeiders die met de hand de sluizen aanlegden en onder andere het Ruiten-Aa-kanaal uitgroeven. Visschersdijk Hij fotografeerde niet alleen de allerarmsten, maar ook de welgestelden, die in prachtig onderhouden, moderne boerderijen woonden. Hij maakte portretten in zijn studio aan de Visschersdijk in Winschoten en fotografeerde feesten, schoolklassen en straatgezichten voor ansichtkaarten. Dat Tonnis Post een veelgevraagd en succesvol fotograaf was, blijkt uit de vele krantenartikelen. Bij elk evenement van belang werd ‘Photograaf Post’ gevraagd een ‘kiekje’ te nemen. Post was ooggetuige van de ingrijpende veranderingen, die aan het begin van de vorige eeuw in heel oostelijk Groningen optraden. Zijn foto’s zijn dan ook van groot historisch belang. Desondanks is er van zijn werk nog nooit een overzichtstentoonstelling gemaakt, laat staan dat er een publicatie is verschenen dat recht doet aan de kwaliteiten van zijn foto’s. Niet moeilijk te herkennen Een originele ‘Tonnis Post’ is meestal niet moeilijk te herkennen, aldus Kome en Marsman. “In het begin van de vorige eeuw was het gebruikelijk om een foto op karton te plakken. Op dat achtergrondkarton liet de fotograaf zijn naam drukken of stempelen. Rond 1922 verhuisde, door het gebruik van nieuwe technieken, het stempel naar de achterkant.” Meer informatie Voor meer informatie kunt u kijken op www.facebook.com/fotograafTonnisPost

Auteur

Arjan Brondijk