Hans Boshuizen: Modelbouw is mijn lust en mijn leven

Oude Pekela

Een grote groep hobbyisten in Nederland steekt elke week flink wat uren in hun grote passie; die van de modelbouw. Ook de regio Oost-Groningen kent nogal wat modelbouwers. Een ervan is de 63-jarige Hans Boshuizen uit Oude Pekela.

Perfectionistisch als ze zijn vervaardigen ze de meest fraaie werkstukken. En praktisch altijd op schaal. Hun scheppingen hebben in de regel betrekking op treinen, auto’s, vrachtwagens, schepen, vliegtuigen, bruggen, machines, kermisapparaten maar ook op bijvoorbeeld gebouwen, straten, wijken en zelfs (berg)landschappen. De modellen komen vaak terecht in eigen vitrines, in eigen kamers en op eigen zolders. Gelukkig worden ze soms ook getoond aan het publiek. Tijdens feestweken, hobbydagen en op beurzen. De tentoonstellingen trekken meestal veel publiek. Het bekijken van de natuurgetrouwe werkstukken is dan ook zeker de moeite waard. Verzamelaars proberen er de krenten uit de pap te vissen en hebben soms veel geld over voor een pas ontdekte aanwinst. Modellen van vrachtwagens Boshuizen is al vanaf zijn 15e met deze hobby bezig. Eerst met treinen, later met schepen. Maar het liefst maakt hij modellen van vrachtwagens. Bijna altijd schaal 1 op 87. Inmiddels staan vele honderden exemplaren uitgestald in schitterend ogende vitrines. De Oude Pekelder maakte en maakt nog steeds veel modellen van bestaande en voormalige transportbedrijven uit de omgeving. Goed voorbeeld daarvan is de Firma Lommerts uit Delfzijl. Bijna alle merken en types van de vroegere onderneming, in de bekende kleuren wit, groen en oranje, staan op de kamer van de Pekelder strak in het gelid. Ook werkt Boshuizen in opdracht van bedrijven en chauffeurs. Zijn werkkamer is een lust voor het oog. Als opgroeiende puber kreeg Hams Boshuizen van zijn oma op een goede dag 45 gulden. Dat mocht hij vrij besteden. Van het geld kocht hij een doos Märklin. Een elektrische locomotief met enkele wagonnetjes en een cirkelvormige spoorlijn. Dat was het begin. Loc, wagentjes en rails werden al snel uitgebreid. Uiteindelijk moesten er ook huisjes en autootjes komen. Het liefst vrachtwagentjes. Wiking was zijn eerste merk. "Maar die modellen waren niet op schaal. En je kon er ook niet zoveel mee." Enkele jaren later stapte hij over op Herpa. Boshuizen: "Dat merk begon met schaal 1 op 87. Bovendien kon je de modellen van dit merk uit elkaar halen en ombouwen. Dat wilde ik namelijk graag." Dit knutselwerk liet de Oude Pekelder niet meer los. De meest ingewikkelde en gedetailleerde modellen kwamen de jaren die volgden uit zijn handen. Op nationale en internationale beurzen won hij er prijzen mee. Nummerplaat en spiegels Ooit miste hij een belangrijke trofee omdat hij van een zeer moeilijk te bouwen model de eenvoudig te monteren nummerplaat en spiegels was vergeten. Een van Boshuizens topstukken is een geel gekleurde bergingswagen met uitschuifbare kranen, stempels, trekstellen en verplaatsbare materialenkisten. Hiervoor werd hij op een internationale tentoonstelling met een eerste prijs beloond. Naast het bouwen en ombouwen van modellen schildert en belettert hij de modellen ook. "Daarom kan ik een chauffeur die graag een mini van zijn eigen auto wil, helemaal bedienen”, zo vertelt Hans Boshuizen. Pas degene die hem echt aan het werk ziet, kan begrijpen dat in een model soms wel 50 uren aan werk zit. Volgens Hans Boshuizen is de wereld van de modelbouw heel groot. "In Europa zijn duizenden hobbyisten er mee bezig. De meesten zijn al op jonge leeftijd begonnen. Vaak namen ze het bouwen over van hun vader of van een familielid. Heel vaak werden ze ook verzamelaar. Voor het bouwen van modellen moet je een technische inslag hebben en veel geduld kunnen opbrengen. Verder moet je goed een tekening kunnen lezen. Een van mijn kleinkinderen is ook al weer geïnteresseerd. Hij heeft al leuke vrij ingewikkelde dingetjes gemaakt. Of hij er mee doorgaat weet ik niet. Op dit moment is voetbal voor hem belangrijker." KWZ-modelbouwgroep Boshuizen is op dit moment voorzitter van de KWZ-modelbouwgroep. De leden wonen verspreid in Nederland. Een paar keer per jaar treffen ze elkaar op een grote beurs. Naast modellen van vrachtwagens heeft Hans Boshuizen tevens veel schepen op schaal nagebouwd. Vooral zeeslepers. De Happy Hunter, later Smit Hunter en de Zwarte Zee werden topstukken en staan nog steeds te pronken in vitrines op de werven waar ze in het echt werden gemaakt. De Oude Pekelder is naar eigen zeggen nog lang niet uitgeklust. De laatste tijd bewerkt hij het liefst blanke vrachtwagens van zijn geliefde merk Herpa. "Hier kun je alles mee. Een chassis langer of korter maken, van een oplegger een aanhanger maken, de cabine verfraaien en bijvoorbeeld een huif aanpassen. Omdat ze nog geen kleurtje hebben, kan ik ze in elke gewenste tint schilderen en beletteren."

Auteur

Arjan Brondijk