Tonnis Post Fotodag krijgt vervolg in Winschoten

Winschoten

De ruimte van Stichting Oud Winschoten aan de Johan Modastraat in Winschoten vormt zaterdag 22 april het decor voor de tweede editie van de Tonnis Post Fotodag. De eerste editie, in museum De Oude Wolden in Bellingwolde, was een groot succes.

De expositie in De Oude Wolden werd door ruim 150 mensen bezocht; zij namen zo'n 250 foto’s en ansichten mee. Dirk Kome en Eddie Marsman denken dat er echter nog meer 'schatten' verborgen liggen op zolders, en kasten en familiealbums en organiseerden daarom een tweede dag rond de Winschoter fotograaf Tonnis Post (1877-1930). Kome en Marsman, die aan een tentoonstelling en een fotoboek over Tonnis Post werken, roepen dan ook mensen op langs te komen met hun door Tonnis Post gemaakte foto’s of ansichtkaarten. Stiekem hopen de twee die dag ook een bezoeker te verwelkomen die vóór 1930 is geboren en zelf nog gefotografeerd is Tonnis Post. Digitale voorstelling Alle meegenomen foto’s en ansichten worden ter plekke gescand en komen in aanmerking voor opname in de tentoonstelling en het fotoboek. Hiernaast is er een doorlopende digitale voorstelling van de foto’s van Post, waaronder enkele ontdekkingen van de eerdere Fotodag in Bellingwolde. Ook zullen er originele afdrukken van Tonnis Post te zien zijn. Post werkte in heel Oost-Groningen, maar had zijn studio aan de Visschersdijk in Winschoten. Vandaar dat Kome en Marsman denken dat daar verstopt op zolders, in kasten en familiealbums nog veel originele foto’s van Tonnis Post 'verborgen' liggen. Armlastige Groningers Tonnis Post is vooral bekend door de foto’s die hij tussen 1913 en 1916 maakte van armlastige Groningers voor hun half ingegraven plaggenhutten. Kinderen in bedsteden, waar het varken of het schaap omheen scharrelde. Gezinnen met een tiental kinderen voor een vervallen boerderijtje, zo klein dat je je afvraagt hoe iedereen erin heeft gepast. Op de fiets en later op zijn motor trok hij met zijn grote camera en glasnegatieven de provincie in. Zo maakte hij bedrijfsreportages en voor het Waterschap Westerwoldefotografeerde hij de arbeiders die met de hand de sluizen aanlegden en onder andere het Ruiten Aa-kanaal uitgroeven. Welgestelden Hij fotografeerde niet alleen de allerarmsten, maar ook de welgestelden, die in prachtig onderhouden, moderne boerderijen woonden. Hij maakte portretten in zijn studio en fotografeerde feesten, schoolklassen en straatgezichten voor ansichtkaarten. Dat Tonnis Post een veelgevraagd en succesvol fotograaf was, blijkt uit de vele krantenartikelen. Bij elk evenement van belang werd ‘Photograaf Post’ gevraagd een ‘kiekje’ te nemen. Post was ooggetuige van de ingrijpende veranderingen, die zich aan het begin van de vorige eeuw in heel oostelijk Groningen voltrokken. Zijn foto’s zijn dan ook van groot historisch belang. Desondanks is er van zijn werk nog nooit een overzichtstentoonstelling gemaakt of een publicatie verschenen die recht doet aan de kwaliteiten van zijn foto’s. Detectives Fotograaf-schrijver Dirk Kome (onder andere samensteller van de succesvolle tentoonstelling 'Boeren, Avonturen op het land', die te zien was in het Fotomuseum Den Haag) en schrijver Eddie Marsman (voormalig fotografierecensent NRC Handelsblad) gaan daar verandering in brengen. De twee zijn afgelopen jaar als detectives te werk gegaan en hebben zo een schat aan nieuwe informatie en foto’s boven water gekregen. De resultaten zullen in 2018 te zien in het Fotomuseum Den Haag en aansluitend in het MOW | Museum de Oude Wolden. "Een originele ‘Tonnis Post’ is meestal niet moeilijk te herkennen", aldus Kome en Marsman. "In het begin van de vorige eeuw was het gebruikelijk om een foto op karton te plakken. Op dat achtergrondkarton liet de fotograaf zijn naam drukken of stempelen. Rond 1922 verhuisde, door het gebruik van nieuwe technieken, het stempel naar de achterkant."

Auteur

Arjan Brondijk