Jonge innovatieve onderneming vestigt zich in Oude Pekela

PEKELA

In Oude Pekela aan de Raadhuislaan 1 vestigt zich deze week een geheel nieuw bedrijf. Het gaat om een lokale afdeling van My Placebook.

Een moderne, innovatieve startuponderneming die zich gaat richten op het ontwikkelen van digitale applicaties, het bouwen van websites en het maken van virtual reality. Alles gericht op de ontwikkeling van de Groningse, Drentse een ook Duitse Veenkoloniën.

Het bedrijf, dat graag in contact wil komen met belangstellende jongeren, is genoemd My Placebook en kan worden gezien als een eerste uitvloeisel van de onlangs gehouden bijeenkomst van de Hanzehogeschool Groningen bij de stichting Siepco in Oude Pekela. Eind maand werd daar een grote conferentie gehouden met als thema Duurzaam Coöperatief ondernemen.

De nieuwe startup wordt geleid door een viertal jonge academici die zijn opgeleid in digitale- en werktuigbouwkundige techniek, geschiedenis en geografie. Alle vier zijn tijdens een studieonderzoek gefascineerd geraakt door het stelsel van kanalen en wijken dat vroeger in de Veenkoloniën is gegraven.

De waterwegen hebben een totale lengte van meer dan 7000 kilometer en is daarmee langer dan de Chinese muur. Het kwartet jongeren vindt het stelsel dusdanig uniek dat het volgens hen een plaats zou moeten krijgen op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Volgens het viertal gaat het om het grootste landschappelijke kunstwerk dat ooit door mensen is gemaakt.

De veenkoloniale wijken en kanalen zijn inmiddels door de academici gedigitaliseerd. Dat wil zeggen, op de computer in beeld gebracht. De jonge ondernemers willen de bijzonderheid van het kanalenstelsel gaan uitdragen en vermarkten. Middels een zo geheten GIS-bestand. Een geografisch informatief systeem.

Volgens Maurits Foorthuis, een van de vier betrokkenen, is de kern van de nog jonge onderneming het ontwikkelen van internetapplicaties (apps) door de digitale geografische gegevens te verrijken met extra informatie. Dat kan cultuur- en natuurhistorische info zijn, sociaaleconomische, en bijvoorbeeld ecologische. Het jonge bedrijf gaat daartoe op coöperatieve wijze samenwerken met innoverende bedrijven, diverse kennisinstellingen en met jonge mensen.

Om te beginnen gaat My Placebook zich richten op jongeren en hun verhalen rondom de kanalen. Een liefdesverhaal bij dat ene plekje, naar school fietsen langs wijken en over bruggetjes, of een familiegeschiedenis op een bepaalde locatie, verspreid over een aantal generaties.

Volgens Foorthuis is alom enthousiast op de plannen van My Placebook gereageerd. Niet alleen door de veenkoloniale regio, maar ook ver daarbuiten. Hij: ,,Dat heeft geleid tot verdere professionalisering van ons bedrijf. Er wordt straks werk gecreëerd en we worden dusdanig ondernemend, dat een verdienmodel kan worden ontwikkeld, waardoor het GIS-bestand toeristisch in de markt kan worden gezet”.

My Placebook beschikt al over een pilot app. Die werd onlangs gemaakt en getoond rond de festiviteiten in het kader van Stadskanaal/Semslinie 250/400. Te zien was onder anderen hetgeen zich in deze regio in het verleden afspeelde.

Ook daar werd enthousiast gereageerd en zelfs om uitbreiding gevraagd. Tevens vanuit de Duitse Veenkoloniën. Instellingen en/of personen die straks van My Placebook kunnen profiteren zijn bijvoorbeeld bewoners, beleidsmakers, ondernemers, banken en toeristen.

My Placebook wordt ondersteund en geadviseerd door een groep veelzeggende partners, waaronder de Hanzehogeschool Groningen, ROC Noorderpoort, MBO Terra, Rijksuniversiteit Groningen, GasTerra, Gebiedscoöperatie Westerkwartier en multinational ESRI.

Voor de jonge ondernemers zijn echter niet alleen de veenkoloniale kanalen bijzonder. Ze dragen tevens de gehele regio een warm hart toe. Het bedrijf wil dan ook meer dan zich alleen maar bezighouden met de nieuwste technologieën.

My Placebook wil iets gaan doen in, met en voor de Veenkoloniën. Een bijdrage leveren aan het versterken van de regio, op meerdere terreinen inspelen op maatschappelijke kwesties, adviseren en assisteren bij problemen en het oplossen daarvan en bijdrages verlenen aan toekomstig beleid.

Vrijdag 21 april tussen 16.00 en 18.00 uur kunnen belangstellenden kennismaken met het nieuwe bedrijf. Met name jongeren tussen de 18 en 30 jaar maken kans op een functie binnen My Placebook.


Auteur

Redacteur