Ondertekening Gilde Onderwijs Winschoten

Winschoten

Gilde-Leren is opgezet volgens het succesvolle meester-gezel-leerling-model. De studenten volgen hun onderwijs niet op school, maar krijgen les van een docent in het leerbedrijf binnen de muren van de zorginstelling. Vrijdag vond de officiële ondertekening plaatsvan de nieuwe Begeleider Maatschappelijke Zorg in combinatie met Verzorgende IG Gilde (MzVz).

Studenten starten ’s ochtends gezamenlijk, een docent registreert de aan- en afwezigheid en bespreekt de taken voor de dag. Dan gaan de studenten naar hun eigen afdeling. In de middag komen de studenten weer terug in de klas en bespreken ze de ervaringen. De docent gaat, na de bespreking van de taken, de afdeling op om daar direct te kunnen zien hoe de studenten functioneren. Dat geeft een optimale koppeling van theorie aan praktijk. Kansen Harm Stel, directeur Campus Winschoten, ziet ook alleen maar kansen in de komst van het MzVz Gilde: "Het is een hele brede opleiding waarmee je kansen op de arbeidsmarkt vergroot worden." De studenten worden vanuit de praktijk opgeleid en krijgen twee diploma's bij het voltooien van hun opleiding. Harry Bos, directeur Zorg van Oosterlengte, onderschrijft de doelstellingen van het MzVz. "Het Gilde leren past uitstekend in de visie van Oosterlengte, omdat op deze wijze praktijkgeleerd leren een belangrijke plaats inneemt en een continu proces is. Zowel voor de studenten, maar ook voor de werkbegeleiders en medewerkers. Deze vorm van leren zal het vakmanschap en daarmee de kwaliteit van zorg bevorderen. En dit alles vanuit de centrale visie ‘de cliënt als mens." Leren door te doen "We leren allemaal het meest door het te doen", vindt Gerda Boersema van S-bb (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven). "Dankzij het gilde zitten de studenten volgens Boersema midden in de praktijk, waardoor je pro-actiever te werk kunt gaan. ‘Je raakt geïnspireerd door de praktijk waar je dagelijks in zit."

Auteur

Arjan Brondijk