Achter de schermen van De Klinker - Programmeren

Winschoten

Altijd al willen weten wat er backstage gebeurt in De Klinker? Diverse medewerkers van het Winschoter cultuurhuis lichten een tipje van de sluier op.

Programmeur, zo heet natuurlijk iemand die computers programmeert, maar zo noemt men ook iemand die in een theater de theatervoorstellingen boekt. Hij of zij programmeert het theaterprogramma voor een theaterseizoen. Veel mensen vragen aan mij hoe dit nou in zijn werk gaat en daarom besloot ik daar maar eens een stukje over te schrijven. Elk jaar weer kort vóór de zomer en direct daarna ontvangen wij post en e-mail waarin de impresario’s van artiesten hun voorstellingen aanbieden. Dit gaat dan om voorstellingen die pas een jaar spelen. Dus op dit moment ben ik in onderhandeling over de voorstellingen voor het seizoen 2018/2019. In totaal gaat dat om zo’n 1500 voorstellingen en het lijken er elk jaar wel meer te worden. Impresariaten De grote impresariaten, zoals Senf Theaterpartners, Impact Entertainment, Bos Theaterproducties en Van Hoorne Entertainment (ik noem er maar een paar want er zijn er nog veel meer, google ze maar eens) organiseren dan in juni en september previews ergens in een theater in het midden van het land. Sommige artiesten zijn daarbij aanwezig en laten een klein stukje van hun nieuwe voorstelling zien. Vaak is het niet meer dan een idee, want de nieuwe voorstelling moet dan nog helemaal geschreven of gemaakt worden. Vervolgens worden er door de impresario’s afspraken met je ingepland en wordt het aanbod doorgenomen. Optie Tijdens die gesprekken beslis je of je een optie neemt op een voorstelling en plan je alvast een datum in. Daar moet je een beetje geluk mee hebben, want het is maar de vraag of de datum die jij wil wel beschikbaar is of dat een ander theater die al heeft gekaapt. Gedurende de wintermaanden ontstaat zo langzaam aan het theaterprogramma voor het seizoen 2018-2019. De financiële onderhandelingen over de voorstellingen worden gevoerd in de periode januari/februari en tot die tijd kunnen voorstellingen nog worden geannuleerd. Pas als er definitief overeenstemming is over de financiële afspraken is de boeking definitief. Entreekaartjes Wat betreft die financiële afspraken moeten we het met elkaar wel eens worden over de prijs van de entreekaartjes en de verdeling van de opbrengst. En ik kan u verklappen dat de artiest meestal 75 tot 80 procent van elk verkocht kaartje opstrijkt. Dus reken maar uit wat een artiest per avond verdient bij een entreeprijs van 25 euro en een volle zaal van 620 bezoekers. Dus als u ook nog eens rijk wilt worden is dat misschien ook nog een tip voor u. Moet u er wel voor zorgen dat u altijd een volle zaal hebt anders is het op een houtje bijten. Leo Hegge, directeur De Klinker

Auteur

Arjan Brondijk