Achter de schermen van De Klinker - Black Friday

Winschoten

Altijd al willen weten wat er backstage gebeurt in De Klinker? Diverse medewerkers van het Winschoter cultuurhuis lichten een tipje van de sluier op.

Vorige week was het Black Friday, ook in De Klinker, maar daar kreeg deze naam een heel andere betekenis want alles wat maar fout kon gaan ging fout. We hadden die dag maar liefst drie evenementen in De Klinker. Zo was er ’s middags een bijeenkomst van gemeenteambtenaren in theatercafé De Koperen Kees, in de namiddag een borrel voor het bedrijfsleven in de foyer van de Rabozaal, en ’s avonds natuurlijk het optreden van The Dutch Eagles voor een uitverkochte grote zaal. Maar bij alle drie de evenementen ging het op de een of andere manier fout terwijl alles toch wel goed voorbereid en doorgesproken leek. Het begon al met de lunch voor de gemeenteambtenaren, te weinig broodjes met als gevolg dat een van de gemeenteambtenaren zelf boodschappen moest doen in Jumbo en vervolgens in onze keuken zelf broodjes stond te smeren. En bij de borrel voor het bedrijfsleven vergat met om op tijd de bitterballen te serveren en die bedrijfsjongens en meisjes hebben natuurlijk best trek na een dag van hard werken, dat zult u begrijpen. Na afloop van The Dutch Eagles was het onverwacht loeidruk in het theatercafé, waardoor sommige mensen wel tot 20 minuten moesten wachten voordat ze een drankje hadden. Uiteindelijk ben ik zelf maar bierglazen gaan spoelen want die waren op een gegeven moment ook op. U zult begrijpen als je daar als directeur rondloopt schiet iedereen je aan dat het zo toch echt niet kan. En natuurlijk hebben ze ook allemaal gelijk. Zwarte vrijdag Dus direct op de maandag na het weekend met het team bij elkaar gezeten wat er nou toch allemaal misging deze zwarte vrijdag. Tja en dan moet je, na afloop van soms stevige discussies toch vaststellen, dat iedereen van heel goede wil was maar het fout had gelezen of fout in de planning had opgenomen of iets over het hoofd had gezien. Zo had een van onze medewerkers, via het intern planningsysteem, aan de horeca doorgegeven dat er 40 broodjes klaar moesten worden gezet, terwijl daar had moeten staan 'broodjes voor 40 mensen'. De horecamedewerkers weten dan dit vermenigvuldigd moet worden met een factor 2 dus 80 broodjes. De hapjes voor het bedrijfsleven waren er wel, maar werden pas geserveerd toen was de helft al naar huis was want er stond een verkeerde uitserveertijd in het planningsysteem. En het theatercafé was na afloop zo vol omdat men ‘vergeten’ was om de bar in de foyer na afloop van de voorstelling op tijd te openen waardoor veel bezoekers direct doorliepen naar het theatercafé. Wakker schudden Als je dit allemaal op een dag meemaakt en je bent er zelf bij dan, beste lezer, dan moeten we elkaar weer even wakker schudden. En dat is deze maandag ook gebeurd want, en het is een cliché, het zijn de fouten waar je van leert. Ook wij hier in De Klinker, dus ik denk dat er de volgende keer te veel broodjes klaarliggen, de bitterballen veel te vroeg geserveerd worden en dat de drankjes al zo ongeveer klaar staan voordat onze bezoekers uit de theaterzaal zijn. Maar wees gerust ook deze toestand zal tijdelijk zijn, want uiteindelijk is alles weer zoals het hoort, gewoon oké. Leo Hegge, directeur De Klinker

Auteur

Arjan Brondijk