FNV: Staking streekvervoer gaat definitief door

Winschoten

De eerder aangekondigde staking in het streekvervoer op 30 april en 1 mei gaat door. Werkgevers wilden de staking laten verbieden, maar de rechter ging daar niet in mee.

"Volkomen terecht", zegt Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer. "Er zijn hier grotere belangen in het spel. Werkgevers knijpen de chauffeurs al jaren steeds verder uit, de rijtijden worden steeds krapper en er is geen tijd voor pauzes. Dat moet afgelopen zijn. We willen keiharde afspraken in de cao. Komen die er niet, dan blijven de acties. Werkgevers hebben het helemaal zelf in de hand." Staken doe je niet voor de lol, stelt Verhoef. Maar in dit geval is er geen keus. Ook reizigers zijn de dupe van de veel te strakke schema’s in het streekvervoer. Ze moeten soms lang wachten als er weer een dienst uitvalt en missen aansluitingen. De dienstverlening is door de enorme tijdsdruk verre van optimaal. Maatwerk In een eerder onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao was afgesproken dat er per busregio maatwerk kon worden toegepast om de werkdruk te verlagen. Direct daarna riepen lokale managers al tegen chauffeurs dat ‘er toch niets gaat veranderen.’ Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: "We vertrouwen de werkgevers niet. Ze luisteren al jaren niet naar onze signalen. Aan de onderhandelingstafel spelen ze mooi weer, maar op de werkvloer roepen managers dus ijskoud dat er toch niks gaat veranderen aan de werkdruk. Kort en goed, er moeten keiharde afspraken in de cao, anders blijven ze ons uitknijpen. Hoe concreter, hoe beter!" De cao Streekvervoer geldt voor 12.000 werknemers.

Auteur

Arjan Brondijk