Internet en tv per 1 juli opnieuw fors duurder

Winschoten

De grootste internetproviders, KPN en Ziggo hebben, net als vorig jaar, een forse prijsverhoging van hun internet- en tv-abonnementen aangekondigd per 1 juli. Ook gaan beide providers de kosten voor vast bellen verhogen.

Maar ook T-Mobile, Telfort en XS4ALL verhogen hun prijzen voor (sneller) internet. Gemiddeld gaat het om een bedrag van 2  tot 3 euro per maand, omgerekend 20 tot 40 euro op jaarbasis.

Dit blijkt uit onderzoek van onafhankelijke vergelijkingssite Pricewise. Bij stijgingen die hoger liggen dan de huidige inflatie, zoals het geval is bij KPN, Ziggo en XS4ALL, hebben bestaande klanten het recht om hun contract kosteloos op te zeggen.

Bij Ziggo gaat het om een gemiddelde verhoging van 1,65 euro per maand. De abonnementsprijzen van de meest afgenomen alles-in-1-pakketten gaan echter met 2 euro omhoog. KPN verhoogt de prijzen met 2,50 euro per maand bij de verschillende pakketten voor internet en voor internet en tv. Abonnementen die werden afgesloten vóór juli 2017 gaan ook in prijs omhoog, variërend van 1 tot 4 euro per maand. XS4ALL verandert de snelheden van de abonnementen Internet Basic en Internet Pro niet, maar wel gaat de prijs wel met 2,50 euro omhoog. De snelheden van de Compact-, Smart- en Plus-varianten stijgen met 25 procent. Die versnelling gaat gepaard met een prijsverhoging van 3,50 euro.

Telfort voerde vorige maand al prijsverhogingen door. Bij deze provider gelden de wijzigingen echter alleen voor nieuwe klanten en nieuwe pakketten. Telfort verhoogt de maandprijzen van nieuwe internetpakketten van 30  naar 35 euro per maand. Het alles-in-1-pakket, inclusief bellen, kost voortaan 45 euro per maand in plaats van 42,50 euro. De prijs van internet en tv blijft voor zover bekend ongewijzigd. Bij T-Mobile zullen er net als vorig jaar geen prijsverhogingen plaatsvinden. Alleen bij glasvezelpakketten met een snelheid van maar liefst 750 Mb/s krijgen nieuwe klanten in plaats van 12,50 nu 10 euro korting per maand. De andere providers hebben nog geen prijsverhogingen aangekondigd of kenbaar gemaakt aan Pricewise.

Als de stijging voor bestaande klanten hoger ligt dan de huidige inflatie, zoals het geval is bij KPN, Ziggo en XS4ALL, hebben klanten het recht om niet akkoord te gaan met de prijsstijging en hun contract kosteloos tussentijds op te zeggen.

“Op jaarbasis gaat het toch om een behoorlijk bedrag. Bovendien is het belangrijk om goed naar de onderlinge verschillen in internetsnelheid en televisiepakketten te kijken. De verschillen per pakket kunnen aanzienlijk zijn”, aldus Hans de Kok, directeur van Pricewise. Op Pricewise.nl is de prijsverhoging per provider te zien: https://www.pricewise.nl/blog/prijsverhoging-telecom-2018/


Auteur

Arjan Brondijk Webredacteur