Annemieke Deiman van Sleep Wellness Consultancy: Slaapproblemen hebben verstrekkende gevolgen

Winschoten

Veel mensen hebben last van slaapproblemen. Een groot deel, bijna twintig procent wereldwijd, is zich hiervan bewust; een groot deel echter ook niet. Slaapgebrek heeft verstrekkende gevolgen, niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal. “Piekeren en stress zijn de voornaamste oorzaken”, zegt slaappsycholoog en gezondheidscoach Annemieke Deiman uit Winschoten.

Annemieke studeerde psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, waarbij ze zich verder heeft gespecialiseerd in Orthomoleculaire Voedingsleer en Behavioural Sleep Medicine. Binnen ArboNed, dat zich onder meer toelegt op het verlagen van ziekteverzuim, het minimaliseren van arbeidsrisico’s en het zorgen voor gezonde, gemotiveerde en competente medewerkers, ging ze als slaappsycholoog en gezondheidscoach aan de slag.

“In die hoedanigheid deed ik workshops binnen bedrijven. Ook heb ik twee jaar op Curaçao gewerkt, waar een groot deel van de bevolking kampt met overgewicht en – als gevolg daarvan – diabetes.”

Van essentieel belang

Naast helpende slaapgewoonten, is een gezonde leefstijl van essentieel belang voor een goede nachtrust. “En met een gezonde leefstijl bedoel ik onder andere voldoende bewegen, gezond eten, meer ontspannen en voorzichtig met verslavende middelen, zoals koffie, alcohol en nicotine.”

“Slaapproblemen kunnen onder meer leiden tot concentratieproblemen, overgewicht, depressie en een hoge bloeddruk.”Uit onderzoek blijkt dat mensen met chronisch slaaptekort 45 procent meer kans hebben om een hartaanval te krijgen.”

“Hoeveel slaap een mens nodig heeft is moeilijk te zeggen, dat verschilt per persoon, maar acht uur slapen is een mooi streven. Het is daarom belangrijk dat bijvoorbeeld bij stress relaxmomentjes worden ingelast. Om de problemen te kaderen zijn er voldoende oefeningen en trucs.”

Niet te veel prikkels

“Verder is het ook belangrijk dat je voor het slapen gaan niet te veel prikkels krijgt. Met bijvoorbeeld de komst van de Smartphone zien we dat met name de jeugd vaker kampt met vermoeidheid, concentratieverlies en slechtere schoolprestaties door slaaptekort. Nog even appen voor het slapen gaan, een filmpje op je mobiel bekijken en dergelijke heeft invloed op het slaapgedrag. De lichtgolven van een Smartphone of laptop zorgen er namelijk voor dat de productie van melatonine, het slaaphormoon, wordt geremd.”

Annemieke is dan ook geen voorstander van een televisie op de slaapkamer. “Ik wil mensen geen slaapprobleem aanpraten, maar vóór het slapen gaan nog televisie kijken op de slaapkamer zorgt er uiteraard ook voor dat men weer de nodige prikkels binnenkrijgt, wat een minder goede nachtrust tot gevolg kan hebben.”

Volgens haar zien bedrijven in Nederland steeds meer in dat een gezonde leefstijl en slaap voor hun werknemers essentieel is. “Bedrijven hebben bijvoorbeeld een fitnessruimte of stoelen voor hun personeel om een zogenoemde powernap in te doen. Ook kiezen ze, indien mogelijk, bewust voor flexibele werktijden.”
 
Geen overbodige luxe

Dat dit geen overbodige luxe is blijkt uit onderzoeken waaruit blijkt dat maar liefst 80 procent van de werkenden aangeeft in de ochtend het meeste werk te verzetten. Een vrijwel even grote groep (83 procent) zegt in de ochtend het meest uitgerust te zijn. “Wereldwijd wordt een klein deel van de werktijd steeds vaker ingeruimd om te sporten of een powernap te doen. En dat sorteert effect”, besluit Annemieke, “het blijkt dat de productiviteit van de werknemers daardoor omhoog gaat.”

Annemieke Deiman geeft binnenkort de workshop Beter Slapen, Meer Energie over slaapproblemen en de voorwaarden voor een gezonde slaap in De Klinker in Winschoten. Op dinsdag 25 september van 19.00 tot 21.00 uur en op zaterdag 29 september van 10.00 tot 12.00 uur. De kosten bedragen 45 euro. Aanmelden kan via annemieke@sleepwellness.nl of 06-26707188.

Meer informatie

Meer informatie over Sleep Wellness Consultancy op: www.sleepwellness.nl


Auteur

arjan.brondijk