Hoge waardering voor bus- en treinvervoer in het Noorden

Het openbaar vervoer in de provincies Groningen en Friesland krijgt in de OV-klantenbarometer weer een goede beoordeling. Arriva Nederland is trots op de cijfers die de reizigers hebben gegeven. De Friese Waddeneilanden staan landelijk op plaats 2 met een 8,4. De hoogste stijger is het stadsvervoer in Leeuwarden. Met maar liefst een 8,2 behaalt Leeuwarden de derde plaats.

Het busvervoer in Noord- en Zuidwest-Friesland stijgt van een 7,7 naar een 7,8. Evenals de Arriva buslijnen Groningen-Drenthe. Zuidoost-Fryslân stijgt van een 7,6 naar een 7,8. De treindiensten in Friesland en Groningen blijven, na de stijging van afgelopen jaren, op dat niveau en worden goed gewaardeerd met een 7,7 (Friesland) en een 7,5 (Groningen).

Reizigers waarderen klantvriendelijkheid medewerkers

Reizigers geven dit jaar een goede beoordeling wat betreft klantvriendelijkheid van de medewerkers. Arriva is trots op haar medewerkers die zich elke dag inzetten voor de reizigers. In alle gebieden in het Noorden stijgt het cijfer voor klantvriendelijkheid bij Arriva en wordt deze beoordeelt met een 7,9 of hoger tot aan een 9,2.

Top-3 landelijk openbaar vervoer

Arriva Nederland vult dit jaar met Waterbus; de Veerdienst Dordrecht-Rotterdam en Drechtsteden (8,5), de Friese Waddeneilanden (8,5) en Stadsvervoer Leeuwarden (8,2) vol trots de landelijke top 3 van de OV-Klantenbarometer. 
Regio West-Brabant en Stadsvervoer Lelystad hebben dit jaar, beide met een 7,9, een mooie top-10 notering te pakken. Van alle onderzoeksgebieden maakt Stadsvervoer Leeuwarden de grootste sprong ten opzichte van 2017 (+0,9). 

Arriva geeft complimenten aan alle collega’s die ervoor zorgen dat reizigers onze dienstverlening zo positief beoordelen. En dat wordt ook dit jaar weer gevierd met taart op al onze vestigingen.

 

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het openbaar vervoer, sinds 2018 ook met het hoofdrailnet en de Friese Waddenveren. In totaal hebben dit jaar 113.909 OV-reizigers tijdens 7.689 ritten de vragenlijst met ruim 30 vragen ingevuld. Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng, in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en (openbaar) vervoer, aanbesteden en contracteren.