Obs Hendrik Wester in Oude Pekela sluit project De Schoolschrijver af

De leerlingen van obs Hendrik Wester in Oude Pekela, samen met schoolschrijver Gonneke Huizing, de vingers van hun handen. Ze ontwikkelden hun schrijfvaardigheid, ontdekten hun eigen schrijftalent en verzonnen de mooiste verhalen. Woensdag 22 mei wordt het project De Schoolschrijver afgesloten.

Om 11.00 uur sluit burgermeester Jaap Kuin van de gemeente Pekela het project officieel af en wordt er afscheid genomen van Huizing. Daarna dragen verschillende leerlingen een verhaal of gedicht voor en spelen ze een voorgelezen verhaal na. In de klassen is een tentoonstelling van al het geschreven werk van de leerlingen te bewonderen.

De Schoolschrijver

Basisschoolleerlingen ‘taalsterk’ maken: dat is het doel van zowel Stichting De Schoolschrijver als Biblionet Groningen. Met het project De Schoolschrijver werken beide organisaties samen aan het verbeteren van de taalvaardigheid en het vergroten van het schrijf- en leesplezier van basisschoolleerlingen. Vooral op scholen met een hoog percentage leerlingen dat moeite heeft met taal is het project een belangrijke aanvulling op de reguliere lessen. Anneke Tiddens van Biblionet Groningen ziet dat De Schoolschrijver niet alleen het schrijven, maar ook het lezen bevordert: “Van De Schoolschrijver krijgen leerlingen meer leeshonger.”

De Schoolschrijver in Groningen

Jaarlijks krijgen vijftig basisscholen door heel Nederland bezoek van een schoolschrijver. In de provincie Groningen mochten de leerlingen van vijf verschillende basisscholen dit jaar een schoolschrijver verwelkomen. Naast Gonneke Huizing, die aan obs Hendrik Wester in Oude Pekela verbonden was, werkten Pieter Koolwijk, Annejoke Smids, Fabien van der Ham en Corien Oranje op scholen in respectievelijk Roodeschool, Appingedam, Aduard en Alteveer. Vanuit Biblionet Groningen wordt het project gecoördineerd door medewerkers van de lokale bibliotheken. In Oude Pekela nam leesconsulente Maaike Hermse die rol op zich.

Succes

Onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam naar de resultaten van De Schoolschrijver wijst uit dat het project leidt tot meer leesmotivatie en een betere schrijfvaardigheid. Scholen beoordelen het programma gemiddeld met een 8,5 en ook de betrokken schoolschrijvers zijn enthousiast. “Het is altijd weer bijzonder om te zien hoe snel kinderen leren om de fantasieknop aan te zetten. Aan het begin van het Schoolschrijverstraject zijn ze onzeker en durven ze niet zo goed, maar bij De Schoolschrijver is er alleen maar goed en geen fout. En dat besef maakt de fantasie echt los. Geweldig!,” aldus schoolschrijver Gonneke Huizing.