Borkumboot Münsterland krijgt duurzame metamorfose

Dat vertelt adjunct-directeur Rolf Bouwman van rederij AG EMS. De boot die tussen de Eemshaven en het Duitse waddeneiland Borkum heen en weer vaart krijgt een update.

De dieselmotoren worden vervangen door een motor die op LNG draait. Dat is schoner dan diesel. Om ruimte te maken voor de tank wordt het schip twintig meter verlengd. Dat verlengen gebeurt door het schip door midden te zagen en er een langer stuk aan te maken.

Naast de nieuwe motoren wordt het schip van binnen helemaal gestript. Onder meer de salons krijgen een facelift.

Nu passen er zo’n 1200 passagiers op de boot. Bouwman denkt niet dat dat dat er na de verbouwing veel meer worden. ,,We willen dat de passagiers wel bewegingsruimte houden.’’

Zonder zwarte rook

Volgend jaar september wordt het schip uit de vaart gehaald. In 2021 kunnen toeristen op de vernieuwde Münsterland naar Borkum varen, zonder de zwarte rookpluimen. Tot die tijd varen andere schepen uit de Borkumvloot over en weer zoals de MS Ostfriesland en het Wappen von Borkum.

Het is het tweede schip uit de Borkumvloot die op deze manier wordt verduurzaamd. De MS Ostfriesland werd eerder aangepakt. De Koninklijke Niestern Sander, een scheepswerf in Delfzijl, heeft de klus binnen gesleept. Heel de operatie kost zo’n 17,5 miljoen euro.