Winschoter fotograaf en klant doen beiden aangifte wegens smaad en laster

Fotografe Ellis ten Berge van Foto Ellis in Winschoten en één van haar klanten, Bianca en haar partner André Eizinga, liggen met elkaar overhoop. Beiden doen aangifte wegens smaad en laster.

De onenigheid ontstond maart dit jaar, toen de klant bij Foto Ellis aanklopte om foto's te laten maken van haar drie neefjes. Ellis: "Ze wilden drie neefjes op de foto hebben, waarvan twee broertjes. Eén kindje was bij binnenkomst erg overstuur, dus ben ik met de andere kindjes begonnen. Uiteindelijk kwam ook het andere kindje erbij en heb ik naar mijn mening prachtige foto's kunnen maken."

Ellis heeft vervolgens digitale bestanden via We Transfer naar de klant verstuurd. Daaruit kon ze vier foto's kiezen, die vervolgens in formaat 30 bij 40 centimeter afgedrukt zouden worden. Zodra de foto's klaar waren, konden ze worden opgehaald in de studio in Winschoten.

Geen respons

Ellis laat op de site van Tros Radar weten: "Op het moment dat ik appte dat de foto's klaar waren, kreeg ik geen respons. Wel een app van een ander nummer met daarin een verhaal over hoe ze de shoot hadden ervaren, dat ik heel bot was voor kinderen, niet goed communiceerde en nog veel meer... en dat ik de foto's op moest sturen." Ellis heeft nogmaals aangegeven dat dit niet de regel is, en dat de foto's kunnen worden opgehaald.

Om maar van het gezeur af te zijn, heeft Ellis, volgens eigen zeggen, de foto's toch maar opgestuurd. "Toen kreeg ik terug dat het niet de goeie foto's waren en dat ze andere besteld hadden."

Vervolgens werden er, zo stelt Ellis, onder foto's die ze op haar Facebookpagina Foto Ellis heeft staan nare berichtjes geplaatst. Ook volgden er negatieve reviews, en werden er berichten naar haar klanten gestuurd. Verder kreeg Ellis een berichtje van André dat ze aangifte hebben gedaan tegen haar.

André laat weten: "Mijn partner (Bianca, red.) heeft via een aanbieding gebruik gemaakt van een fotoshoot. Over deze shoot was zij niet tevreden. Dit heeft dit kenbaar gemaakt aan de fotograaf. Op deze inhoudelijk klacht kwam geen bevredigend antwoord en beide partijen konden er niet uit komen. Dit gebeurt natuurlijk vaker. Mijn partner besluit dan maar om haar verlies te nemen en heeft - om toch nog een bevredigend gevoel aan deze vervelende situatie over te houden - een negatieve review geplaatst over deze fotograaf. Je zou denken dat het hiermee klaar is of dat het betreffende bedrijf alsnog contact met je opneemt om tot een oplossing te komen maar niks is minder waar."

Review

André en Bianca stellen dat naar aanleiding van deze review Bianca wordt bedreigd. Ook zou ze midden in de nacht telefoontjes hebben gekregen, worden er foto’s van hun kinderen op internet geplaatst, is de werkgever van Bianca benaderd en zouden ze bestookt zijn met 'de meest verschrikkelijke berichten' van  vrienden van Ellis.

Ellis op haar beurt vermoedt dat André en Bianca en fakeaccount onder de naam Foto Ellis hebben aangemaakt, en van daaruit berichten sturen, onder meer naar henzelf. "Ik heb hier buikpijn van. Heel erg. Ik heb een heel leuk zaakje en dat weet iedereen", laat Ellis weten.

André: "Het wordt al met al een vermoeiende zaak, ik vraag mij af in hoeverre wij het hard kunnen maken of bepaalde zaken van haar (Ellis, red.) afkomstig zijn. Dit is ook afhankelijk van Justitie. Ik weet niet in hoeverre zij hierin technisch onderzoek gaan doen, maar ik verwacht daar niet heel veel van."

Meer informatie

Meer informatie op: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=191056