Historische TT Vlagtwedde: Verliefd op het geronk van oude motoren

De Historische TT van Vlagtwedde wordt zaterdag voor de 25ste keer gereden. Andries Huisinga, organisator van het eerste uur, verheugt zich op dat jubileum.

Zelf rijdt hij niet op een motor. Hij heeft dat ook nooit gedaan. Maar kijken naar racende motoren en luisteren naar hun geronk, daar houdt Andries Huisinga (79) van.

Wegraces in de jaren 70

Daarom is hij zaterdag spin in het web tijdens de jubileumeditie van de Historische TT in zijn dorp Vlagtwedde. Voor de 25ste keer wordt die gereden en al die keren was hij mede-organisator. ,,En ik was ook al betrokken bij de wegraces die veel eerder, in de jaren 70, in het dorp werden gereden’’, zo vertelt hij.

Boet van Dulmen

Die wegraces werden gereden op motoren van toen, door de helden van die tijd. ,,Denk aan iemand als Boet van Dulmen. De wedstrijden werden bekeken door wel 6000 mensen en waren onderdeel van een feestweek, in de zomer. Ik was baancommissaris bij die wedstrijden. Maar op een bepaald moment, in de tweede helft van de jaren 70, werden de regels veranderd en mochten zulke races niet meer worden gereden.’’

Huisinga moest het vervolgens jaren stellen zonder het massale geronk van motoren in zijn dorp. Het gemis was groot. Alles veranderde toen in de jaren 90 Vlagtwedde een nieuwe feestweek kreeg, de Week der Besten. ,,Met enkele dorpsgenoten bedacht ik dat het mooi zou zijn daar motorraces aan te koppelen. Wegraces met oude, historische motoren, want die zijn wel toegestaan. Zo werd de Historische TT van Vlagtwedde geboren.’’

Grote ronde rond de kerk

De eerste editie herinnert zich Huisinga nog maar al te goed. ,,Er kwamen veel mensen kijken. We hadden het parcours dat we nog altijd hebben. Een grote ronde rond de kerk, als het ware. Alles verliep goed en dus kwam er een tweede editie. En nu zijn we toe aan ons jubileum, aan de 25ste keer.’’

Als Huisinga het heeft over ‘we’, doelt hij op de zeven bestuurders van de Stichting Historische TT Vlagtwedde. ,,We vormen een goed op elkaar ingespeeld team. Ik ben de enige die er vanaf het begin bij betrokken is.’’

Strengere regels

En dus weet hij als geen ander hoe de regels in die kwart eeuw zijn veranderd. ,,Ze zijn veel strenger geworden. Zo moeten we nu bijvoorbeeld beveiligers inhuren, die lopen rond het parcours tijdens de wedstrijden. Ook waar het gaat om afzettingen, zijn regels aangescherpt.’’

Die strengere eisen hebben zijn plezier in het organiseren van en het kijken naar de Historische TT niet verminderd. ,,Ik vind het prachtig om het evenement op te zetten. Maanden van te voren leggen we al contacten met coureurs in Nederland en het buitenland. Want de deelnemers komen uit allerlei landen.’’

Oude bolides

Zo is het ook zaterdag, op de jubileumdag. Op motoren van de jaren 70, 60 of nog eerder rijden de coureurs hun rondjes. ,,Vanwege het jubileum doen er voor het eerst ook oude bolides mee. Raceswagens. Om tien uur zaterdagochtend beginnen de trainingen, om een uur ‘s middags de westrijden. Als het weer goed is, reken ik op zeker 1500 toeschouwers. We worden weer geholpen door veel vrijwilligers en hopelijk verloopt alles zo goed als in de vorige edities. Grote ongelukken zijn er toen nooit gebeurd.’’