Scheepvaartinspectie vaart elektrisch

De provincie Groningen nam dinsdagmiddag een nieuw inspectieschip in gebruik. De 19 meter lange en circa 30 ton zware PW 18 is volgens Wiebe Brandsma van de provincie het eerste elektrische vaartuig in zijn soort.

,,We hebben met dit schip een nationale primeur. Verschillende andere inspectiediensten hebben al gevraagd of ze langs kunnen komen om te kijken’’, zegt Brandsma. Hij is trots op het schip, dat bij Niestern Sander in Delfzijl is gebouwd.

240 pk in de buik

In de buik van het 4,5 meter brede schip liggen twee elektromotoren (120 pk elk) voor de voortstuwing. Het accupakket van 360 kWh is groot genoeg om een normale werkdag (07-21 uur) te varen. Het schip is dan meestal 8 uur onderweg.

In noodgevallen kan de bemanning extra stroom uit een aggregaat halen. Dat wordt in de toekomst mogelijk vervangen door een waterstofunit. Brandsma: ,,Daar is het nu nog te vroeg voor. Onze handhavers moeten zeker weten dat het schip perfect functioneert.’’

Groene stroom

De accu’s worden ‘s nachts met groene stroom geladen. Dat gebeurt nu nog op een tijdelijke ligplaats met krachtstroom bij machinefabriek Rusthoven in Groningen.

De definitieve ligplaats is nog niet bekend, die komt mogelijk bij Roodehaan in het Winschoterdiep. De veel kleinere voorganger die 45 jaar in dienst is geweest en vanaf het steunpunt Oostersluis in Groningen voer, wordt verkocht.

Weg oliekannetje

De vier vaste bemanningsleden van de PW 18 -er zijn meestal drie inspecteurs gelijktijdig aan boord- hoeven niet meer met een oliekannetje de machinekamer in.

Ze varen op de provinciale hoofdwegen (Noord-Willemskanaal, Reitdiep, Aduarderdiep, Winschoterdiep) en ook op de rijksvaarweg Gaarkeuken- Delfzijl voor controle, handhaving en het begeleiden van bijvoorbeeld zeeschepen en zware transporten.

,,We kunnen bijna overal komen met het schip, ook op het Oldambtmeer. Op andere plekken controleren we met een snelle kleinere boot.’’ Zaterdag is de eerste geplande klus bij een tewaterlating in Foxhol, zegt inspecteur Koos Tegelaar.

Uitdaging

Het nieuwe schip was al voor de zomer verwacht. De oplevering liep flink uit. Brandsma: ,,Het schip was in april klaar. Programmeurs en installateurs hebben vervolgens een leuke uitdaging gehad aan het laten samenwerken van verschillende elektrische systemen.''

,,Als je voor het eerst met verschillende leveranciers zoiets bouwt, moet je uitvinden wie uiteindelijk bepaalt wat het beste is en hoe het moet. We hebben maar even de tijd genomen om de probleempjes op te lossen en alles te optimaliseren.’’

jachtbouwer

De provincie koos bij de aanbesteding voor een noordelijk ontwerp. ,,We hebben bewust gekozen voor een bestaand schip: een model van jachtontwerper Vripack uit Sneek. Dat kun je ook wel zien. Het schip heeft een prachtige stroomlijn waardoor het minder energie verbruikt.’’

Ook de stalen uitvoering was bewust. ,,Voor dit werk heb je een robuust schip nodig met goede vaareigenschappen. Aluminium zou het te windgevoelig maken.’’

De PW 18 - inspectieschepen hebben landelijk vaste registratienummers - kan met de verstevigde voorplecht een ander schip duwen. Vanaf drie hoogteniveaus kan bemanning gemakkelijk op verschillende soorten andere schepen overstappen.