'Wij dachten, we laten de gekte niet meer ons leven bepalen'

Van een leven in de Chinese metropool Shanghai met rond de 25 miljoen inwoners naar de Weenderstraat even buiten Vlagtwedde, waar 'buurman' op pakweg honderd meter woont. Van een topbaan bij het van oudsher Zweedse autoconcern Volvo naar het runnen van een theehuis in het lommerrijke Westerwolde. Die stap zullen niet velen maken. Tim en Claudine Martinot deden dit wel. Een bewuste keuze.

Tim noemt gaandeweg het gesprek een aantal keren het begrip 'China als katalysator'. "Dat is waarschijnlijk niet de juiste term, maar ik weet hier geen ander woord voor. Wat ik bedoel is dat tijdens ons verblijf daar alle puzzelstukjes op zijn plaats vielen. "Wij dachten toen: Willen we dit nog langer, of laten we de gekte niet langer ons leven bepalen? Doen we nog langer mee aan de ratrace of gooien we het roer om?"

Zekerheden

"Denken aan veranderingen is één, daadwerkelijk die veranderingen doorvoeren is een heel ander verhaal. Een mens is namelijk een gewoontedier, dat behoefte heeft aan bepaalde zekerheden. En ons leven bestond voor een groot deel uit zekerheden. Op het gebied van werk bijvoorbeeld wisten we precies wat we moesten doen, wanneer we iets moesten doen, waar en van wanneer tot wanneer. Tijd en tijdsdruk (vooral dat laatste) speelden daarbij een belangrijke rol. Wie zich daar prettig bij voelt, prima. Ik wil daar geen oordeel over vellen, niet zeggen dat iets goed is, of juist slecht, maar wij wilden hier niet meer aan meedoen. Het besef kwam in China, waar we onszelf de vraag stelden: Is dit het leven?" 

"Wij kwamen tot de conclusie dat we het roer om wilden gooien, al is dat natuurlijk niet gemakkelijk. Neem alleen maar het financiële gedeelte. Bewust ervoor kiezen zekerheden los te laten, denk aan: pensioenopbouw en een vaste baan, bewust je inkomen reduceren, dat doe je niet zomaar."

"China was voor ons een eye-opener", vult Claudine aan. "Noem het een boom-effect."

Tim en Claudine leerden elkaar kennen op het werk; beiden hadden op dat moment al een serieuze relatie achter de rug. De in Utrecht opgegroeide Tim en de in Gent woonachtige Claudine besloten in de Belgische stad te gaan wonen. Op dat moment kreeg Tim een belletje uit Zweden met de vraag of hij genegen was een autofabriek in Luqiao op te starten.

Shanghai

"Ik heb dat verzoek een paar keer afgewimpeld. Ons leven was weer helemaal op de rit, en ik voelde er niets voor een paar jaar naar China te gaan en Claudine in Gent achter te laten." Later werd de mogelijkheid geboden dat beiden naar China zouden gaan. Op de derde smeekbede uit Zweden werd dan ook positief gereageerd. Tim en Claudine gingen wonen in Shanghai om van daaruit met een hogesnelheidstrein naar de fabriek - of eigenlijk ging het om vier fabrieken met elk een eigen productielijn - te reizen, over een afstand van 500 kilometer.

In Luqiao huurden de twee doordeweeks een hotelkamer. Tim hield zich bezig met het kwaliteitsproces, Claudine met de logistiek. Toen de fabriek op zijn top draaide rolde er elke minuut een gloednieuwe Volvo van de band.

Hoewel alles dus zowel letterlijk als figuurlijk op rolletjes liep, groeide in China, zoals genoemd, wel de behoefte om het roer om te willen gooien. Claudine keerde na twee jaar terug naar België, om van daaruit via videochats het proces aan te sturen, Tim bleef nog een een klein halfjaar langer. Het idee om een nieuw onderkomen in Nederland te zoeken, had toen al concrete vormen aangenomen.

"Een aantal criteria speelde daarbij een rol", vertelt Tim. "Shanghai heeft 25 miljoen inwoners. Dat kon wel wat minder. Er was amper natuur. En dat kon juist wel wat meer. Bovendien wilden we meer schone lucht."

Luchtkwaliteit

Dat de luchtkwaliteit in (met name) Shanghai en in Luqiao niet best was, merkte Claudine aan de keren dat ze ziek was. "Ik ben daar heel vaak ziek geweest als gevolg van de ongezonde lucht. De luchtkwaliteit wordt aangeduid in ppm (parts per million, red.). Als de luchtkwaliteit in Gent een bepaalde hoogte heeft bereikt, mag er op de snelwegen rond de stad geen 120 kilometer per uur, maar 90 kilometer per uur worden gereden. In een stad als Shanghai is het aantal ppm zeker vier, vijf keer zo hoog als het kritieke niveau in Gent, en in Peking is dat nog vele malen hoger. Chinezen dragen buiten niet voor niets mondkapjes, wij deden dat dus ook."

Naast behoefte aan meer rust, meer natuur en schonere lucht, was er nog een punt, de reistijd. "We hadden berekend dat we in een werkweek maar liefst 26 uur aan reistijd kwijt waren. Moet je je voorstellen, dat zijn drie werkdagen."

Hoewel de keuze dus was gemaakt om de rust van Westerwolde op te zoeken - Toeval, want beiden waren op de 'Chinese Funda' op zoek naar een geschikte locatie in Drenthe, en meenden dat Westerwolde in Drenthe lag, red. - gingen de twee niet over één nacht eis. Ze besloten eerst een aantal keren te bivakkeren op Parc Emslandermeer om van daaruit per fiets de omgeving te verkennen en de mensen te leren kennen.

Moiii

"Wat meteen opviel was dat de mensen erg vriendelijk en relaxed waren", zegt Claudine. "Men neemt de tijd en is vaak ook in voor een praatje. Ik weet nog dat we aan het fietsen waren en dat we een groepje tieners tegenkwamen. Plots klonk uit volle borst 'Moiii'. Prachtig. Dat was ik niet gewend. In Gent, laat staan in China, is men veel individueler. Gegroet wordt er amper, zeker niet door jongeren...."

Maart 2018 hebben Tim en Claudine uiteindelijk definitief hun nieuwe onderkomen, met de toepasselijke naam MoeNieks, betrokken, officieel een Toerisch Rust Punt Westerwolde. Het 'theehuis' is in de winterperiode geopend van vrijdag tot en met zondag; de rest van het jaar van woensdag tot en met zondag. Men kan er terecht voor onder meer koffie en thee met eigengemaakte taart, soep en een lunch, vervaardigd van producten uit eigen tuin. Claudine: "Wil men als groep buiten de openingstijden ons bezoeken, dan kan dat ook."

Meer informatie

MoeNieks is aan de Weenderstraat 44 in Vlagtwedde. Voor meer informatie en contact: 0599-213293 of 06-20109361. Zie ook: http://www.moenieks.nl/