Slak wint langzaam maar zeker terrein

Het aantal ondernemers in de gemeente Westerwolde dat gebruik maakt van het internationele keurmerk Cittaslow, groeit nog altijd gestaag.

Vijf jaar na het verkrijgen van het keurmerk staat de teller op 148, zo zegt burgemeester Jaap Velema. Een jaar geleden op 130.

Cittaslow, keurmerk met Italiaanse wortels, wordt verleend aan kleine gemeenten die de eigen cultuurhistorie, rust en ruimte hoog in het vaandel hebben staan.

De gemeenten Bellingwedde en Vlagtwedde kregen het vijf jaar geleden en ‘namen het mee’ toen ze in 2018 fuseerden tot Westerwolde.

Ondernemers en instellingen kunnen zich bij de gemeente aanmelden als ‘supporter’ en mogen dan gratis het keurmerk in hun bedrijfsvoering uitdragen en het logo, een slak, gebruiken.

Velema is blij dat het aantal deelnemers blijft stijgen. ,,De positieve gevolgen zijn moeilijk te meten. Iedere supporter verneemt zelf of hij er baat bij heeft. Als gemeente ondersteunen we hen, bijvoorbeeld door het opzetten van netwerkbijeenkomsten. Zelf dragen we het keurmerk ook op verschillende manieren uit.’’

Verhuur van ezels

De eerste supporters waren Gerlinde Meendering en Thijs Dijkstra. Meendering verhuurt in Vriescheloo ezels waarmee toeristen een tocht kunnen maken.

,,Mijn bedrijf past binnen de filosofie van Cittaslow’’, zegt Meendering. ,,Bij het maken van reclame gebruik ik de slak als logo. Of het aan het keurmerk ligt, is moeilijk te zeggen maar de zaken zijn de afgelopen jaren goed gegaan.’’

Dijkstra, slijter in Vlagtwedde, is ook tevreden over zijn handel. ,,De drank haal ik van elders maar andere producten in mijn dorp. Met deze kleinschalige manier van werken draag ik het keurmerk uit.’’