Klooster in Ter Apel laat bezoekers met moderne snufjes terugkeren naar 1520

De bestuurders van het Museum Klooster Ter Apel investeren twee ton om bezoekers virtueel terug te laten keren naar het jaar 1520.

Dat zegt directeur Margriet van Klinken.

,,Via fondsen en subsidies hebben we die twee ton enige tijd geleden bijeen gekregen en een bedrijf opdracht gegeven de virtuele tijdreis op te zetten’’, zo laat zij weten.

Het klooster in Ter Apel, het enige volledig bewaard geblevene dat de provincie Groningen nog heeft, werd in 1465 door de Kruisheren gebouwd en doet al jaren dienst als museum. Bezoekers zien er tentoonstellingen die vaak iets met religie of kloostergeschiedenis te maken hebben.

,,Maar bezoekers echt het gevoel geven dat ze in de bloeitijd van het Klooster zijn, in de tijd rond 1520, dat kunnen we niet’’, aldus Van Klinken. ,,Dat is wel een grote wens van het bestuur en mij en daarom zijn we op zoek gegaan naar subsidies. Met succes.’’

Hologrammen

Waar die virtuele tijdreis uit bestaat? ,,Bezoekers kunnen bijvoorbeeld een virtual reality bril opzetten en zo zien en voelen hoe het hier was in 1520. Er zal ook gewerkt worden met hologrammen waardoor je driedimensionale voorwerpen ziet die horen in die tijd. Op die manier stuiten de bezoekers op pelgrims van andere kloosterorden die toen actief waren en zien ze de watermolen die hier ooit stond.’’

Volgens Van Klinken wordt het komend jaar de virtuele tijdreis opgezet en is hij over een jaar ‘klaar’. ,,Dit project blijft vervolgens permanent in het Klooster. Bezoekers zijn overigens niet verplicht de tijdreis te maken. Ze kunnen ook, als nu, de exposities bekijken.’’

De directeur hoopt dat met de tijdreis het aantal bezoekers aan het Klooster stijgt. In 2019 lag dat aantal op ruim 25.000. ,,Zo’n 1000 meer dan in 2018. 40.000 per jaar zou ideaal zijn. Dan zouden we financieel sterker staan maar zou de sfeer en de rust niet worden aangetast door een te grote drukte.’’

Om het aantal bezoekers omhoog te krijgen, is het de bedoeling ook de enclave, de directe omgeving van het Klooster, op verschillende manieren aantrekkelijker te maken. Een nieuw opgerichte stichting zoekt daarvoor geld.