Tankstations zijn bellende klanten bij de kassa beu: 'In verband met uw privacy helpen wij u niet tijdens uw telefoongesprek'

Jorien Wigink van tankstation Hartholt Olie in Wesepe was het een aantal jaren geleden al meer dan zat: bellende klanten bij de kassa. Ze had een bordje opgehangen met de ingenieuze tekst 'In verband met uw privacy helpen wij u niet tijdens uw telefoongesprek'. Inmiddels zijn ook noordelijke tankshophouders 'bellers' beu.

Bij het tanksstation van Esso aan de Zuidwende in Midwolda bijvoorbeeld. Ook daar prijkt de tekst naast de kassa. Navraag bij De Haan Minerale Oliën, eigenaar van het tankstation, leert dat klanten zich hier echter weinig van aantrekken.

"Mensen die niet bellend een tankshop binnen wandelen, vallen de bordjes op. Bellende klanten juist niet."

Dit gedrag van sommige klanten is iets van de laatste jaren. "Onverschilligheid wellicht", laat een woordvoerder weten. "Het is natuurlijk een kwestie van fatsoen, of beter: een gebrek aan fatsoen."

Een medewerker van het Esso-tankstation in Midwolda heeft een 'gouden' tip. "Als mensen al bellend de shop binnenkomen en met de neus aanwijzen wat ze willen hebben, pak ik zelf mijn mobiel en doe net als of ik zelf aan het bellen ben."

En valt dan het kwartje? "Nou nee, eigenlijk niet."