Antiekexpert Erik Boerma staat in Smeerling met de mond vol tanden: 'Dit verdient een ander onderzoek'

Iedereen heeft waarschijnlijk wel iets in huis, waarvan hij denkt dat het veel waard is. Het schaaltje dat van generatie op generatie in familiebezit is, of het schilderij dat - met een beetje (erg veel) fantasie - wel iets wegheeft van een Johannes Vermeer. In Gasterij Natuurlijk Smeerling viel vrijdagmiddag menig droom in duigen, maar ook glinsterden hier en daar Dollardtekens in de ogen.

Met een schilderij onder de arm en een tas vol prullaria stevent een mevrouw kordaat op de glazen toegangsdeur in de monumentale boerderij af. Binnen is antiekexpert Erik Boerma van Boerma's Antiek in Uithuizen druk doende om (weer) een opject op waarde te schatten. Voor de zekerheid wordt het kleinood met een loep geinspecteerd. 

"Het kan wel even duren voordat u aan de beurt bent", wordt de mevrouw verwelkomd. "Ik schat zo in dat de wachtttijd een uur is." De mevrouw kijkt verschrikt op, maar herpakt zich snel. "Geeft niet, ga ik eerst even luisteren."

In totaal onderwerpt Boerma meer dan zeventig schilderijen, potjes, schaaltjes, klokjes en was dies meer zij aan een streng doch rechtvaardig oordeel. "Mooi kannetje, maar het is niet compleet. Er hoort eigenlijk nog een deksel op. Zo, in deze staat, schat ik de waarde op dertig, veertig euro.... met deksel op honderd euro." De eigenaar kijkt beduusd. Je ziet hem denken: 'Allemaal goed en wel, maar waar vind ik in vredesnaam een dergelijk dekseltje'. 

Andere aanwezigen hebben meer 'geluk'. Een fraaie Litho wordt geschat op rond de 500 euro, een zogenoemd Appelklokje op 350 euro, en een vleesschaaltje van Petrus Regout, bijgenaamd 'Meneer Pie' of 'De Pottekeuning', op enkele tientjes. En dan zijn er nog een aantal miniatuurschilderijtjes, die Boerma onder ogen krijgt. "Prachtig werk", aldus de kenner, maar er is wel een probleem. De schilderijtjes zijn gemaakt op ivoor, "en dat mag ik niet verhandelen."

De mevrouw van de schilderijtjes heeft echter nog iets, dat ze wil laten taxeren. Gevouwen in een aantal kranten, krijgt Boerma een glazen voorwerp in de handen gedrukt. Nadere inspectie leert, dat het hier gaat om een door de Da Vinci van de juwelen- en glaskunst René Lalique (1860-1945) gemaakt schaaltje.

"Ik sta hier met de mond vol tanden", prevelt Boerma. "Dit verdient een ander onderzoek." De antiekexpert durft niet te zeggen 'wat het weerd is', wel dat het schaaltje voortaan niet gebruikt dient te worden om er chocolaatjes in te serveren. De mevrouw is dit waarschijnlijk ook niet van plan. Zorgvuldig wordt het schaaltje weer in het krantenpapier gewikkeld, en daarna voorzichtig in de tas gedaan. Wanneer is de volgende opnamedag van Tussen Kunst en Kitch?