'Als dit allemaal afgelopen is, is de mentale gezondheid van je kind veel belangrijker dan hun academisch niveau'

Onzeker tijden. Houden ondernemers het hoofd boven water? Is er nog genoeg werk? En wat zijn de effecten van deze coronacrisis op langere termijn? Problemen gericht op volwassenen, maar niet alleen volwassenen dubben hoe het verder moet, ook kinderen. Een Amerikaanse leraar zette op een rij wat deze crisis voor schoolgaande kinderen betekent. Lloyd 'Lemmy' Koolen vertaalde diens betoog.

Beste ouders met schoolgaande kinderen,

Je hebt misschien de neiging om nu een strak rooster te maken voor je kinderen. Je hoopt op uren leren, online oefeningen, experimenten en boek verslagen. Je gaat schermtijd beperken tot alles klaar is! Maar er is iets belangrijks...

Onze kinderen zijn net zo bang als wij op moment. Ze horen niet alleen alles wat er gebeurt maar ze voelen ook onze constante spanning en angst. Zij hebben nog nooit zoiets meegemaakt. Ja, het idee van weken 'vrij' misschien leuk, niet zich realiserend dat de werkelijkheid is dat ze vast thuis zitten zonder hun vrienden te kunnen zien.

In de komende weken zul je steeds meer gedragsproblemen zien ontstaan. Of het nou angst is of boosheid of protest omdat ze niets ‘normaals’ kunnen doen - het komt eraan. Ze gaan meer ‘meltdowns’ krijgen, woedeaanvallen, en tegendraadse gedrag in de komende weken. Dit is normaal en te verwachten onder deze omstandigheden.

Waar kinderen nu behoefte aan hebben is om zich veilig en geliefd te voelen. Het idee hebben dat het allemaal goed gaat komen. Dit kan betekenen dat je het perfecte rooster moet gaan vergeten en je kinderen iets meer kind laten zijn.

Speel met ze, buiten (als dat kan). Bak koekjes en klieder met verf. Speel bordspellen en kijk films. Ga samen een experimenteren of zoek virtuele rondleidingen van musea of dierentuinen. Begin een boek te lezen samen met het hele gezin. Ge lekker onder een deken knuffelen en doe helemaal niets.

Maak je geen zorgen over achterstand op school. Alle kinderen zitten in hetzelfde schuitje en ze zullen het allemaal wel redden. Als we terug zijn in het klaslokaal, gaan we hun koers corrigeren en ze tegemoetkomen op hun niveau. Leraren zijn hier experts in!

Ga geen ruzie met ze maken omdat ze geen zin hebben in rekenen. Ga niet tegen ze schreeuwen als ze niet het rooster volgen. Verplicht ze niet om 2 uur te leren als ze dat niet willen.

Als ik je een ding kan meegeven het is dit: als dit allemaal afgelopen is, is de mentale gezondheid van je kind veel belangrijker dan hun academisch niveau. En hoe ze zich nu voelen zal ze veel langer bijblijven dan het leerwerk dat gedaan hebben in die weken. Hou dat in gedachten ieder komende dag.

You can make the difference. Make them feel safe!