Coronamaatregelen zorgen voor topdrukte bij de Luisterlijn

Nu iedereen in het hele land sociaal contact zoveel mogelijk moet mijden en vooral ouderen de deur niet meer uitkomen of bezoek krijgen, is het drukker dan ooit bij de Luisterlijn. Vrijwilligers en beroepskrachten zetten alle zeilen bij om het toenemend aantal oproepen te beantwoorden.

Dagelijks voeren vrijwilligers zo ‘n 1.200 gesprekken per dag via de telefoon en ruim 150 via de chat. Dat is ruim 30 procent meer dan normaal. Meer dan de helft van de gesprekken gaat over corona.

Bezorgdheid en angst komen veelvuldig terug in gesprekken. “Mensen worden de hele dag geconfronteerd met corona. Wanneer zij de tv aanzetten, even met iemand praten, boodschappen doen en alle lege schappen zien”, zegt Dorine Kettenes trainer bij de Luisterlijn. “Mensen maken zich zorgen, hebben angst of zijn soms echt in paniek.” De Luisterlijn biedt dan uitkomst. “Vrijwilligers bij de Luisterlijn zijn getraind in het geruststellen en geven van écht aandacht. Samen met de gesprekspartner onderzoeken ze wat er nodig is om weer (even) verder te kunnen tijdens de dag of nacht. Praten helpt en zorgt geregeld voor opluchting.”

De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek. Behoefte aan een luisterend oor? Bel naar 0900-0767 of chat of mail via www.deluisterlijn.nl.