Supermarktketen past muziekkeuze aan tijdens het ouderenuurtje

Omdat vooral ouderen kwetsbaar zijn voor het coronavirus, heeft Albert Heijn de deuren sinds maandag voor hen een uurtje eerder geopend. Ook de muziekkeuze is aangepast. Geen Avicii, Lil' Kleine of Nicki Minaj, maar hits van Rod Stewart, The Beatles en Aretha Franklin.

Een woordvoerder van Albert Heijn laat weten dat het ouderenuurtje goed ontvangen wordt. “We krijgen vanuit het hele land positieve signalen van ouderen en managers. Veel oudere klanten bedanken medewerkers en leidinggevenden.”

De muziekprogrammeurs van DDJ Media, het bedrijf achter de muziek en instore-ommercials bij Albert Heijn, twijfelden geen moment en besloten om tijdens het ouderenuurtje ook muziek uit de tijd van deze doelgroep te programmeren. “Toen we de vraag kregen om de muziek in de winkels een uur eerder aan te zetten voor ouderen, kwamen we direct op het idee om hier Gouwe Ouwe-muziek aan toe te voegen, waar Albert Heijn ook enthousiast op reageerde.

Muziek verbroedert

Volgens AH heeft muziek directe invloed op de stemming. "Muziek spreekt gebieden in de hersenen aan die jeugd)herinneringen activeren en een gevoel van nostalgie oproepen. Zeker in deze moeilijke tijden hopen wij hiermee een vertrouwd gevoel te kunnen bieden aan deze klanten. En niet alleen ouderen, maar wij allen zijn nu nog meer gebaat bij muziek. Kijk bijvoorbeeld naar de mensen die nu op balkons met elkaar zingen; muziek verbroedert.”