De 10 grootste beginnersfouten bij het opstarten van een webshop

Aangeboden door: Shopify

Bij het starten van een webshop wil je dat natuurlijk zo goed mogelijk doen. Het is daarom niet alleen belangrijk om te kijken naar welke stappen het beste te volgen zijn. Het is namelijk eveneens van belang om inzicht te krijgen in beginnersfouten. Voorkom dan ook de volgende 10 grootste beginnersfouten bij het opstarten van een webshop.

1. Starten zonder plan

Het is niet slim om zomaar zonder plan en doel voor ogen een webshop te starten. Er zijn nog altijd veel beginners die bijvoorbeeld zonder ondernemingsplan een webwinkel beginnen. Door een plan uit te werken, komt er een kader te staan dat houvast geeft dat bovendien voorziet in duidelijke verwachtingen.

2. Niet kijken wat de doelgroep is

Het succes van een webshop staat of valt met het bereiken van de doelgroep. Als je geen idee hebt van wie de doelgroep is, gaat het lastig zijn om je potentiële klanten te bereiken.

3. Tijdsbesteding onderschatten

Het opstarten van een webshop kost veel tijd, maar ook daarna is het belangrijk voor het succes om er veel energie in te steken. Het is niet iets wat je er zomaar even bij doet. Er moet dus voldoende tijd beschikbaar zijn.

4. Denken dat klanten vanzelf komen

Je start met veel enthousiasme een webshop en gaat achterover leunen tot de eerste klanten komen. Die komen echter niet vanzelf. Het is belangrijk om klanten op te zoeken en de webwinkel onder de aandacht te brengen.

5. Zomaar zonder nadenken een platform uitkiezen

Bij het starten van een webshop is het platform dat je kiest van groot belang. Er zijn platforms die je alles bieden om een succesvolle webwinkel te starten en te beheren. Kijk hier maar eens voor meer informatie.

6. Producten zonder beschrijving en foto’s plaatsen

Potentiële klanten willen zien wat ze kopen en graag ook wat meer informatie krijgen over het product. Een gedegen productbeschrijving met afbeelding is van wezenlijk belang. Zorg bovendien dat de productteksten uniek zijn.

7. Contactinformatie verstoppen

Als een bezoeker een vraag heeft over een product is het belangrijk om hen een contactmogelijkheid te bieden. Door contactgegevens niet duidelijk te vermelden, haken veel bezoekers af.

8. Te weinig betaalopties bieden

Bezoekers willen graag bij het afrekenen een optie kiezen die bij hen past. Door te weinig betaalopties te bieden, bestaat de kans dat potentiële klanten afhaken.

9. Webshop niet optimaliseren voor de zoekmachine

SEO is voor je webwinkel belangrijk. Als je daar niets aan doet dan is je webshop niet te vinden in de zoekmachine. Je webshop moet technisch goed in elkaar zitten, maar ook voor de zoekmachines geoptimaliseerd te zijn.

10. Klanten zonder actie weg laten gaan

Webwinkels hebben baat bij terugkerende klanten. Het niet bieden van een mogelijkheid om klanten in contact te laten blijven is een gemiste kans. Vraag hen om zich in te laten schrijven op een nieuwsbrief. Of vraag toestemming om klanten via email te benaderen om hen op de hoogte te houden van aanbiedingen, nieuwe producten en acties.