Vliegmaatschappijen zijn passagiers 24 miljard euro verschuldigd

Minstens 147 miljoen passagiers in Europa hebben sinds maart te maken gehad met een geannuleerde vlucht - slechts een zeer klein deel van deze passagiers heeft een terugbetaling van de ticketkosten ontvangen.

Uit data van Vlucht-Vertraagd.nl blijkt dat KLM haar klanten momenteel meer dan 3 miljard euro is verschuldigd aan terugbetalingen van tickets voor vluchten die wegens het coronavirus zijn geannuleerd. Ondanks enorme overheidssubsidies tussen de 2 en 4 miljard euro, denkt de luchtvaartmaatschappij er niet aan om de wettelijk verplichte schadevergoedingen te voldoen, zo wordt gesteld.

Wereldwijd werd in april en mei ongeveer 66,6 procent van alle vluchten geannuleerd en in Europa ligt dit percentage, met zo’n 90,4 procent, zelfs vele malen hoger. Op basis van Europese Verordening 261/2004 hebben passagiers bij een door de luchtvaartmaatschappij geannuleerde vlucht het recht om te kiezen voor een terugbetaling van de ticketkosten.

Rechten afdwingen

“Alleen al vorige maand vroegen meer dan 120.000 passagiers ons naar hun rechten in deze situatie en zochten hulp bij ons omdat de luchtvaartmaatschappijen hun rechten simpelweg negeren. Met onze nieuwe dienst proberen we consumenten te helpen hun rechten af te dwingen en de gewenste terugbetaling van de ticketkosten bij de luchtvaartmaatschappij te verhalen. Zonder hulp van derden lijkt dit voor de passagiers momenteel vrijwel onmogelijk. Juridisch gezien moeten de luchtvaartmaatschappijen de terugbetaling van de ticketkosten binnen 7 dagen voldoen. Als ze zich daar aan houden, is onze service gratis en ontvangt de passagier het volledige bedrag van de tickets terug. Duurt dit langer dan 7 dagen, dan zullen we juridische stappen ondernemen tegen de luchtvaartmaatschappij om de rechten van de consument af te dwingen”, legt Tom van Bokhoven, CEO van Vlucht-Vertraagd.nl, uit.

Op of na 15 mei

Verschillende luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM en Air France, kondigden aan dat zij hun klanten voortaan niet alleen vouchers maar ook terugbetalingen zullen aanbieden. "Beide maatschappijen verhulden echter dat dit alleen zou gelden voor vluchten die op of na 15 mei zijn geannuleerd. Dit beleid is niet in overeenstemming met de passagiersrechten die zijn vastgelegd door de Europese Commissie. Als alle luchtvaartmaatschappijen dit beleid zouden toepassen, zou dit voor ten minste 115 miljoen passagiers betekenen dat hun passagiersrechten nog steeds niet in acht worden genomen."

'Touroperators houden het geld achter'

Volgens Vlucht-Vertraagd.nl zouden touroperators hun klanten een verkeerd beeld van de terugbetaling van ticketkosten voor vliegreizen. Zelfs als de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling toekent en het bedrag aan de touroperators betaalt, komt het geld niet bij de klant terecht. "Vaak houden touroperators het bedrag bij zich en gebruiken ze het om tijdens de crisis staande te blijven. Hoewel dit in de huidige situatie een volkomen begrijpelijk doel is, kan en mag dit zeker niet ten koste gaan van de consument."

Het belang van luchtvaartmaatschappijen om vouchers uit te geven in plaats van terugbetaling is begrijpelijk, zo stelt Van Bokhoven. "Deze aanpak houdt in dat het geld van de passagiers voorlopig in het bedrijf blijft, zodat de airline zich staande kan houden." Passagiers zouden echter de keuze moeten hebben tussen een voucher of een terugbetaling van ticketkosten