Drentse hulp voor de grote proefakker in Sellingen

Ten zuiden van Sellingen ontwikkelen voedingsdeskundige Rineke Dijkinga en haar partner Jan Dommerholt een grote proefakker. Mede met de hulp van Drentse tieners.

Leerlingen van het Dr. Nassau College in Assen hebben een plan ontwikkeld voor het natuurvriendelijk maken van een slootoever in het proefgebied. ,,De oever wordt zo ingericht dat verschillende planten er beter groeien en insecten beter gedijen’’, zegt Jan Dommerholt.

Hij en Dijkinga wonen ten zuiden van Sellingen en zagen in de afgelopen jaren hoe Dijkinga’s voedingsboeken regelrechte bestsellers werden. Dat gaf hen de financiële ruimte nabij hun huis grond te verwerven en daarop een grote wens te vervullen: het creëren van een proefakker met veel houtwallen.

Oude gewassen

,,Een volledig biologische akker waarin we ‘oude’ gewassen als boekweit verbouwen en experimenteren met andere gewassen, denk aan vergeten groenten, gojibessen, allerlei kruiden’’, zegt Dommerholt. ,,De opbrengst hopen we af te zetten in de regio, we doen dat al deels, zodat korte voedsellijnen ontstaan. We hopen ook dat boeren in de regio, die eens andere gewassen willen uitproberen, profiteren van onze ervaringen.’’

Het proefgebied, dat ook bestaat uit een moestuin en voedselbos met onder meer walnotenbomen, zal nog jaren nodig hebben om tot volle wasdom te komen. ,,Maar inmiddels staan er al wel vele soorten struiken, planten en bomen, is er dus al sprake van een grote biodiversiteit’’, zegt Dijkinga. ,,Dat levert gezonde producten op. Ik ben blij dat de leerlingen van Dr. Nassau College daar ook aan bijdragen met hun plan voor de oever van de sloot. Een natuurvriendelijke oever leidt immers ook tot een gezondere akker.’’

Waterschap Hunze en Aa’s

De sloot en de oever zijn overigens van het Waterschap Hunze en Aa’s. ,,Jan Dommerholt legde bij ons het verzoek neer voor het aanpassen van de oever’’, zegt Willeke Bergman namens het schap. ,,We willen daar graag aan meewerken, zo’n oever verhoogt namelijk ook de waterkwaliteit. We hebben er meteen een educatief project van gemaakt en zijn terecht gekomen bij de school in Assen. Die wilde graag meedoen. Een aantal leerlingen heeft de proeftuin bezocht en het plan gemaakt zoals dat nu in Sellingen wordt uitgevoerd.’’