Reizigers in Groningen en Drenthe gedwee met mondkapje in openbaar vervoer. 'Amper een onvertogen woord'

Openbaar vervoersbedrijven kijken terug op een bijna vlekkeloze eerste week waarin het dragen van een mondkapje verplicht is in bus en trein. Dat het nog rustig is, dat helpt.

In andere delen van het land heeft vervoersbedrijf Qbuzz wat signalen gekregen dat reizigers een probleem maakten van het dragen van een mondkapje, dat per afgelopen maandag verplicht is voor reizigers in het ov. Maar op de lijnen in het Noorden: amper een onvertogen woord. Ook Arriva en de NS spreken van een zo goed als rimpelloze eerste week van het mondkapjestijdperk.

Klein percentage zonder mondkapje

Slechts een klein percentage van de reizigers stapte de afgelopen week de trein in zonder mondmasker, zegt woordvoerder Anita Boonstra van de NS. ,,Die werd verzocht om uit te stappen en gewezen op de winkels op de stations waar ze er alsnog een konden kopen. Dat gebeurde dan ook”, zegt Boonstra.

In de treinen van Arriva reizen stewards mee, die zijn uitgerust met beschermingsbril, mondkapje en handschoenen. Zij controleren of reizigers zich aan het dragen van het mondkapje houden en mogen als buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) in uiterste gevallen een boete uitdelen, als reizigers echt niet aan de nieuwe regels willen voldoen.

Mondkapje maakt huiverig

Wat meehelpt bij de controles en handhaving, is dat het nog erg rustig is in trein en bus. Qbuzz telde de eerste dagen van de week zo’n 20.000 reizigers in Groningen en Drenthe. Dit is ongeveer 25 procent van de normale bezetting, terwijl er wel weer met de normale dienstregeling wordt gereden.

,,Wellicht dat mensen door de verplichting van het mondkapje nog wat terughoudend zijn in het reizen met het openbaar vervoer”, zegt Michel van der Mark van Qbuzz. ,,We hopen dat die ongemakkelijkheid er de komende tijd wel af gaat. Dat is wel de verwachting, nu je ook op straat steeds vaker mensen mondkapjes ziet lopen.”

Buschauffeurs niet verplicht

Op de ene lijn wordt meer gereisd dan de andere, daarom heeft Qbuzz gekeken op welke routes grotere bussen ingezet moeten worden, om voor de reizigers zoveel mogelijk ruimte te creëren. Het gebrek aan ruimte in trein en bus was een belangrijk argument voor het invoeren van het (niet-medische) mondkapje.

Buschauffeurs zijn overigens niet verplicht een mondmasker te dragen. En dat roept nogal wat vragen op, ziet Van der Mark. ,,Maar de werkplek van chauffeur is zo ingericht dat hij of zij wel minimaal anderhalve meter ruimte om zich heen heeft”, zegt Van der Mark. Verlaten ze de plek achter het stuur, dan moeten chauffeurs wel direct een kapje op doen.