De mensen van het Ommelander - deel 8

In de serie ‘De mensen van het Ommelander’ vertellen medewerkers van verschillende afdelingen binnen het Ommelander Ziekenhuis Groningen over hoe hun werk is veranderd ten gevolge van corona. De komende tijd staan wekelijks op deze plek hun verhalen. Dit keer Boukje Lobbrecht (klinisch psycholoog), Elvira Hensema (psychotherapeut) en Karlien Luten (fysiotherapeut/vitaliteitscoach).

Na drie maanden ‘intelligente lockdown’ in verband met het coronavirus, wordt onze leefruimte stapje voor stapje weer groter. De scholen en kinderopvang zijn weer open, we zijn dus grotendeels terug in het ritme van voor de lockdown. En: de zomervakantie staat voor de deur. Drie professionals van het Ommelander Ziekenhuis Groningen geven tips om samen met de kinderen een leuke tijd tegemoet te gaan en de afgelopen periode af te sluiten. Op naar een vitale en fijne vakantie!

Gezellige gezinsvergadering

Boukje, Elvira en Karlien erkennen dat de coronatijd een flinke impact heeft gehad. Elvira: “Van ouders horen we dat ze vermoeid zijn, of dat hun leven is ontregeld. Met de aanstaande vakantie valt de huidige structuur deels weg. Het is goed om daar bewust mee om te gaan.” Breng bijvoorbeeld een vriendelijk en vakantieproof ritme aan. Boukje: “Dat wil niet zeggen dat je elke dag om acht uur op moet staan, maar het helpt de meeste kinderen om per dag of per week te weten welke activiteiten ze gaan doen.” Het allerleukste is om dit samen te bepalen. Daarom raden ze aan een gezinsvergadering te beleggen: “Samen aan tafel en de vakantie doorspreken. Wat willen de kinderen graag doen, wat is voor jou belangrijk?”

Samen spelen is gezond

“Zorg er sowieso voor dat je kind voldoende speelt met andere kinderen. We hebben ons zorgen gemaakt om het wegvallen van de sociale contacten toen de lockdown begon, want kinderen leren veel van samen spelen” aldus Elvira. “Kinderen verwerken hun ervaringen door te spelen. Spel stimuleert de emotionele processen, waardoor kinderen hun gedachten, gevoelens en wensen kunnen uiten. En ze hebben natuurlijk best wat meegemaakt. Kinderen krijgen veel mee en praten er niet altijd over.”

Stel vragen aan je kind (en luister)

Daarom is het in de zomervakantie, nu er ruimte komt voor verwerking, ook extra belangrijk om oog te hebben voor de gevoelens van je kind, vindt het drietal. “Stel open vragen en luister goed naar het antwoord. Vraag hoe zij alles hebben beleefd, maar maak het niet te zwaar” stelt Boukje. Elvira: “En let er op dat je je eigen spanning niet te veel overbrengt op je kinderen. Jij bent de veilige factor. En dus onmisbaar in het goed kunnen verwerken van emoties.”

Vergeet jezelf niet

Elvira: “Juist omdat jij die veilige factor bent, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, dat wordt nog wel eens vergeten, helemaal in stressvolle perioden. Neem tijd voor jezelf. Breng de kinderen even weg en doe iets waar je energie van krijgt. Sommige ouders vinden dat lastig en voelen zich schuldig, maar wij geloven dat even bij kunnen komen belangrijk is.” Karlien: “‘Voldoende ontspanning is essentieel. Net als gezond eten, goed slapen en bewegen.”

Wissel inspanning en ontspanning af

Probeer in het vakantieproof ritme inspanning en ontspanning af te wisselen, adviseert Karlien. “Bewaak je grenzen goed, zeg maar wat vaker nee. Of vaker ja tegen leuke dingen.” Maar er is nog een belangrijke tip voor de vakantie: bewegen. “We weten allemaal dat bewegen belangrijk is, maar toch doen we het vaak te weinig. Dat komt ook omdat mensen ‘bewegen’ vaak horen als ‘sporten’, maar dat hoeft helemaal niet, bewegen kan op makkelijke en leuke manieren. Ik ben fan van stappentellers. Die kunnen stimuleren om nog even een extra blokje om te wandelen. Al die beetjes helpen.” Zelf maakt ze bijvoorbeeld steeds vaker een wandelafspraak met vriendinnen: in plaats van op het terras, kletsen ze wandelend bij. “Of doe samen met de kinderen een workout. Dat is ook nog eens heel gezellig.”

Goed voor lichaam én geest

Patiënten van het Ommelander Ziekenhuis krijgen ondersteuning bij het vinden van passende beweegactiviteiten in de buurt: samen bewegen maakt het makkelijker en gezelliger. Bewegen helpt om te herstellen. “Bewegen maakt je lichaam sterker, maar ook je geest. Het verbetert allerlei mentale processen, maar werkt ook pijnstillend. Doordat er endorfines vrijkomen, voel je je prettiger. En je conditie en immuunsysteem verbeteren.” Al die dingen dragen dus bij aan een sneller herstel, maar zijn ook essentieel in preventie. Karlien: “Een gezonde leefstijl met voldoende beweging zorgt voor een beter afweersysteem. De kans om ziek te worden verkleint daarmee. Je kunt niet alles voorkomen. Maar wel veel.”