Alleen de 'Titanic van Winschoten' blijft onder water bij veiling

De veiling van vier schepen in Winschoten heeft 35.500 euro opgeleverd. Alleen voor politiepatrouilleboot Favorito, ofwel de 'Titanic van Winschoten', was geen interesse. Die blijft voorlopig half onder water.

Jakob en Herman waren gisteren al vroeg uit Culemborg vertrokken om op tijd bij de veiling in de Winschoter Oosterhavenkade te zijn. ,,En, om in alle rust de schepen te bekijken”, zegt Jakob. Het duo heeft iets met klassieke schepen. Ze verdienen hun geld weliswaar in de bouw, maar het leven op water trekt.

De hoofdprijs gaan ze vandaag zeker niet betalen. De Johannes, een luxe motorschip, heeft hun speciale aandacht. Maar ze vrezen dat het vaartuig uit 1930 aan hun neus voorbijgaat. Hun voorgevoel klopt. Zonder ook maar een bieding keren ze terug naar hun woonplaats.

Financiële grenzen

Opgetogen daarentegen is werfeigenaar Lex Tichelaar uit Harlingen. Hij gaat er ‘vandoor’ met De Johannes, hoewel, hij heeft er 27.000 euro voor moeten neertellen. ,,Maar als liefhebber kon ik dit niet laten lopen, maar ook voor mij kent dit schip z’n - financiële - grenzen.” Snel rekent Tichelaar, „eerst liefhebber en dan ondernemer”, voor hoeveel geld hij denkt te moeten investeren om het schip weer in goede staat te brengen. Enkele tonnen kost het zeer zeker. ,,Maar het mooie van dit schip is dat ze niet verbouwd of verkracht is. Nagenoeg alles is in originele staat. Zo zie je ze niet veel meer. Ik denk dat we hier maar een museaal schip van maken”, filosofeert hij erop los.

Tichelaar was al maanden bezig om het schip onderhands te kopen, maar dat kon niet, omdat de gemeente Oldambt een lang traject moest doorlopen. Want, de eigenaar van de schepen was met de noorderzon vertrokken en blijft tot dusver onvindbaar. Daarom kon pas gisteren tot veiling worden overgegaan. Op het schip rustte tot voor kort een hypotheekschuld van circa twee ton.

Originele motor moet eruit

,,Jammer dat ik het niet onderhands heb kunnen kopen”, meent Tichelaar, ,,want daardoor moet de originele motor eruit, want het certificaat blijkt verlopen. Een schande”, vindt de werfdirecteur. ,,Het is zo’n specifiek motorgeluid, maar we zijn deskundig op dat gebied. We renoveren schepen en bouwen nieuwe. We hebben veel in ons mars.”

Als kenner van klassieke schepen weet Tichelaar wat hij heeft aangeschaft. Toch? ,,Nou, het blijft ook voor mij een gok, want wat straks op de helling onder de waterlijn zichtbaar wordt, is ook voor mij een verrassing. Het schip is twintig jaar niet meer in de vaart geweest, heeft al die tijd nooit op een werf voor onderhoud gelegen.”

Tichelaar kent vele details van De Johannes. Het schip is in 1930 gebouwd op de Boot in Alphen aan de Rijn. ,,Een topwerf.” Het was een van de eerste schepen die is uitgerust met een motor, na de periode van de zeilboten. Het heeft nog originele luiken, een stuurhut en zelfs de laad- en losmast is origineel.” En dat we het weten: daar hangen geen zeilen aan.

‘Gekocht voor een vriend’

In aanloop naar het bieden op De Johannes, mocht Tichelaar zich ook al eigenaar van de Regensburg noemen. ,,Gekocht voor een vriend.” Tweeduizend euro betaalde hij voor deze voormalige sleepboot, ooit actief op de Donau. Een boot die nogal wat ‘liefde nodig’ heeft, volgens gerechtsdeurwaarder Robert Werkman. Tichelaar schat dat ruim een ton nodig is om de sleepboot weer voor recreatief gebruik op het water te krijgen.

De toekomst van Favorito, voormalig patrouilleboot van de politie, blijft in nevelen gehuld. Het lukte Werkman niet de boot aan de man te brengen. Het schip betitelen als ‘de Titanic van Winschoten’ hielp ook niet echt mee.