Grotere kans op bon voor hardrijders: vaker mobiele flitskast langs de weg na geslaagde test langs N7 in Groningen

Hardrijders kunnen op dit moment vaak een boete ontlopen omdat ze weten waar de flitspalen staan. Maar de kans om tegen een prent aan te lopen, wordt allengs groter nu het Openbaar Ministerie vaker mobiele camerakasten wil gaan gebruiken. Scheurende automobilisten zullen vaker worden verrast als ergens plotseling een paal blijkt te staan.

,,We zijn op verschillende fronten actief om te bekijken welke maatregelen het meest effectief zijn. Het doel is om de verplaatsbare flitskasten vooral in te zetten op wegen waar structureel te hard wordt gereden en de meeste overtredingen plaatsvinden. Daar waar de verkeersveiligheid dus in het geding is", zegt Marloes van Kessel van het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM).

Het OM heeft in Groningen en Limburg getest met de mobiele flitskasten. Dat gebeurt sinds mei in Tilburg. De plekken zijn uitgekozen in overleg met de gemeente en de politie. ,,Het gaat om verkeersonveilige situaties vanwege de combinatie van te hard rijden en ongelukken”, zei een Tilburgse gemeentewoordvoerder eerder. De verplaatsbare palen zijn aanvullend op de bestaande dertien vaste flitskasten in de stad.

Blijft maanden staan

Een mobiele flitskast is wel iets anders dan een mobiele snelheidscontrole door de politie. ,,Mobiele radarcontroles zijn van korte duur, deze palen blijven voor enkele maanden staan”, aldus een woordvoerster van het openbaar ministerie. ,,We hopen dat mensen zich door de flitspalen bewust worden van hoe hard ze rijden en hun gedrag aanpassen.”

In Rotterdam zijn sinds begin deze maand zeven palen neergezet, waarvan er telkens maar drie zijn voorzien van een camera. Het OM wil onder meer de effectiviteit, het gebruiksgemak, de flitspalen en de kosten van de apparatuur onderzoeken. Het gaat om lege flitskasten, waarvan de apparatuur steeds wordt verwisseld. De camera’s controleren de snelheden en flitsen hardrijders in beide richtingen.

Overtredingen gedaald

Bij de eerste pilot, in het voorjaar van 2019, werd de flitskast getest langs de A76 in Limburg en bij werkzaamheden langs de N7 in Groningen. ,,Doel van die proef was het testen van de camera en het systeem van de verplaatsbare flitspaal. Het bleek goed te werken en in de evaluatie was te zien dat het aantal snelheidsovertredingen op die plek duidelijk daalde’’, zegt van Kessel tegen de Telegraaf.

Naast radarcontrole, trajectcontroles en het gebruik van de lasergun, is de flitskast in Nederland de bekendste methode voor snelheidshandhaving, schrijft de politie. Toch zijn de meeste van die flitspalen niet het eigendom van de politie, maar van het OM. Het beheer ervan ligt bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau, dat ook de boetes verwerkt. Veel camera's zijn tegenwoordig digitaal en sturen de beelden binnen enkele seconden door.