Coronacrisis legt Jumbo geen windeieren: 634 miljoen euro meer omzet in eerste helft van dit jaar

Jumbo heeft in het uitzonderlijke eerste halfjaar van 2020 in haar supermarkttak een omzetstijging gerealiseerd van 14,2 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De Jumbo consumentenomzet kwam dit halfjaar uit op 5,10 miljard euro, een stijging van 634 miljoen euro ten opzichte van de eerste helft van 2019.

De autonome omzetgroei van de bestaande Jumbo winkels bedraagt 9,5 procent en ligt wederom boven de gemiddelde marktgroei van 8,5 procent. De omzetstijging van Jumbo is deels terug te voeren op het winkelgedrag van consumenten tijdens de coronacrisis.

Klanten van Jumbo gaven meer uit aan hun dagelijkse boodschappen. Ook deden klanten meer online boodschappen via Jumbo.com. De omzetstijging online was circa 50 procent. Foodserviceformule La Place had daarentegen te maken met een aanzienlijke omzetderving als gevolg van de coronamaatregelen en de permanente sluiting van de 12 Hudson Bay-vestigingen begin dit jaar. In totaal zullen 23 La Place-vestigingen gesloten blijven, omdat het toekomstperspectief na heropening onvoldoende zou zijn.

Extra inspanningen tijdens coronacrisis
“Tijdens de coronacrisis hebben we met alle collega’s heel duidelijk onze meerwaarde kunnen laten zien,” zegt Jumbo CEO Frits van Eerd. “Ondanks alle noodzakelijke maatregelen hebben we kosten noch moeite gespaard om boodschappen doen leuk, prettig én veilig te laten zijn. Medewerkers van La Place zijn bijgesprongen om de voedselvoorziening op peil te houden en te zorgen voor een veilige winkel- en werkomgeving. Ik ben er erg trots op hoe we met z’n allen onze business in no-time hebben weten aan te passen, vooral ook online. Onze klanten waarderen de extra inspanningen enorm en zijn daardoor nog trouwer aan Jumbo. De fikse omzetstijging van dit halfjaar is daar voor een groot deel aan te danken. Ook tijdens de coronacrisis zijn we harder gegroeid dan de markt. We zijn goed op weg om 10 miljard euro omzet te behalen in 2021, het jaar waarin ons familiebedrijf 100 jaar bestaat.”