'The best worst of the world' van Huls Droge Worst uit Vlagtwedde in top 10 Slechtste Slogan 2020

Huls Droge Worst uit Vlagtwedde heeft volgens het platform Sloganverkiezing.nl één van de tien slechtste slogans van 2020 bedacht. Vorig jaar was de winnaar ‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’.

De slogan van Huls Droge Worst werd in 2015 door Radio 2 nog uitgeroepen tot beste slogan van het jaar.

De Verkiezing van de Slechtste Slogan wordt voor het negende jaar op rij georganiseerd. Huls Droge Worst is het enige bedrijf uit het Noorden dat met een slogan in de top 10 staat.

We gebruiken hem sinds 2016 niet meer

Bedrijfsleider Arjan Zijlema is verbaasd dat de slogan is genomineerd. „We gebruiken hem sinds 2016 al niet meer, maar een beetje aandacht is natuurlijk altijd leuk.”

Inmiddels gebruikt het bedrijf de slogan: ‘Als het maar droog blijft’. Zijlema: „We houden wel van droge humor.”

Dikke neus, ik ga naar Schoenenreus

De bron van slechte slogans lijkt onuitputtelijk, schrijven initiatiefneemsters Tefke van Dijk en Christine Liebrecht in een persbericht. In de negen jaar dat platform Slechte Slogans bestaat, zijn bijna drieduizend slogans ingestuurd.

Iedereen kan een slechte slogan insturen van een Nederlands of Nederlandstalig bedrijf en iedere werkdag verschijnt er een nieuwe inzending op Sloganverkiezing.nl. ,,Veel slogans hebben een bedenkelijk Sinterklaasgedichten-niveau. Dikke neus, ik ga naar Schoenenreus en Tapijt zonder spijt, bijvoorbeeld.”

Dagelijkse glimlach

Voor veel bezoekers van de website en lezers van het boek Ik verf tot ik sterf dat Van Dijk en Liebrecht over slechte slogans schreven, zorgen de slogans niet zozeer voor ergernis, maar vooral voor een dagelijkse glimlach.

De verkiezing van Slechtste Slogan is dan ook niet bedoeld als opgeheven vingertje. ,,We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen.”

Blauwe Tegel

Tot 6 december 12.00 uur kunnen mensen stemmen op de slechtste slogans van dit jaar. Zij kunnen er maximaal drie selecteren. Op maandag 7 december wordt bekend welke slogan de meeste stemmen heeft gekregen en wie dit jaar de ‘Blauwe Tegel’ in ontvangst mag nemen.

Van 'Geef elkaar de pruimte' tot 'zit je haircut'

De andere negen genomineerden voor 2020 zijn (in willekeurige volgorde):

  • Bedrukte Dozen, Blije Gezichten! (D-BOX Verpakkingen B.V., Arnhem, Gelderland)
  • De groenspecialist in hart en tuinieren (Bomenbezorgd.nl, Randwijk, Gelderland)
  • Geef elkaar tijdens het winkelen de pruimte! (Lidl, tijdens corona, Landelijk)
  • Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen (Dierenrechtenorganisatie Gaia, België)
  • Liefde maakt blind, maar je neus ruikt nog steeds een wind (Rennie, Mijdrecht, Utrecht)
  • Met kaas uit de Jordaan, ga je als een banaan (Kaaswinkel De Mannen van Kaas Amsterdam, Noord-Holland)
  • O my goot… (DRS , Dakgoot Renovatie Specialist (Keijenborg, Gelderland)
  • Waalzinnig je weer te zien! (Beleef Zaltbommel, tijdens corona, Zaltbommel, Gelderland)
  • Zing Vecht Hak Bid Polijst Lach en Bewonder (Jan Reek natuursteen, Hoorn, Noord-Holland)

Eerdere winnaars:

  • Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin (visbar Zilte Zeemeermin in Arnhem)
  • We doen wel vrouwen maar knippen ze niet (Barbier Rogier in Laren)
  • Van kop tot kont, worst in de mond (worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill)
  • Zit je haircut (kapperszaak Local Heroes in Utrecht)
  • Iedere paal gaat erin (heibedrijf Steenman in Oosterblokker)
  • Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord (aannemer Leon Braak in Velsen Noord)
  • It’s De Cock that makes de man (Jan de Cock mode in Tilburg)
  • The worst musical ever (Hema de musical)