Thuiswerk Tips

Aangeboden door: Veneta.com

Thuiswerken is een bekend begrip geworden. We doen het inmiddels al een lange tijd, en dit zal de komende tijd waarschijnlijk nog niet veranderen. Misschien ben je er al een kei in geworden, of ben je juist nog steeds zoekende naar een goede manier van thuiswerken. Hier lees je een paar tips, zodat jij er weer even een paar maanden tegenaan kunt!

Tip 1: werkplek

Om goed thuis te kunnen werken, heb je een goede werkplek nodig. Niet alleen voor de productiviteit is het handig, maar voor jouw lichamelijke gezondheid is het net zo belangrijk. Door een verkeerde werkhouding kun je allerlei klachten krijgen. Denk aan nek- of rugklachten. Zorg daarom voor een goede stoel en bureau. Bij voorkeur verstelbaar zodat je ze kunt aanpassen aan jouw lichaamshouding. Daarnaast is het fijn om genoeg daglicht te krijgen op jouw werkplek. De hele dag in een kamer met verduisterende gordijnen zitten werkt niet echt mee. Jaloezieën zijn bijvoorbeeld ideaal voor een werkplek. Hierdoor krijg je veel daglicht binnen, maar zit je niet in het zicht van alle voorbijgangers. Hetzelfde geldt voor plisségordijnen. Deze zijn vaak lichtdoorlatend en kun je zo ophangen dat er bovenlangs nog veel licht naar binnenkomt.

Tip 2: vermijd afleiding

Tussendoor even snel een wasje doen, de stofzuiger door het huis halen of de vaatwasser uitruimen? Dat kan ook voor of na de werkdag! Het kost toch altijd meer tijd dan je denkt. Want even snel een wasje doen is eigenlijk: was sorteren, in de wasmachine doen, was ophangen en weer opvouwen. Zo over de hele dag ben je hier best lang mee bezig, en dat gaat allemaal van de werktijd af.

Tip 3: ochtendritueel

Begin de dag met jouw standaard ochtendritueel, wat je ook deed toen je elke dag naar werk ging. Stap onder de douche, drink een kop koffie en maak een goed ontbijt. Doe de gordijnen open en zet het raam op een kiertje voor wat frisse lucht. Probeer de joggingsbroeken zoveel mogelijk in de kast te laten liggen, want hierdoor ga je niet beter werken. Om goed wakker te worden en wat extra energie te krijgen, kun je een stuk wandelen voordat je aan je dag begint.

Tip 4: pauzes

Een ritme is heel erg belangrijk. Dit heb je immers op werk ook. Plan (voldoende) pauzes in en neem de tijd om te lunchen. Bij voorkeur op een andere plek dan waar je werkt. Zo lukt het beter om dit gescheiden te houden.

Tip 5: afsluiten

Het is belangrijk dat jij na werktijd ook echt de dag afsluit. Doe dit elke dag rond dezelfde tijd. Ruim je werkplek op voor de volgende dag en kom hier ook ’s avonds niet meer terug. Als je werkt aan de eettafel zorg je ervoor dat je je spullen goed opbergt, zodat er niets meer van ziet.

Succes!