FC Groningen presenteert beleidsplan: Europese droom, vier spelers uit eigen kweek en fanbeleving op maat

Structureel een plek in het linkerrijtje van de eredivisie en de droom van Europees voetbal realiseren. Dat zijn twee van de sportieve doelstellingen die FC Groningen lanceert in het nieuwe beleidsplan 2020-2025, dat dinsdag wordt gepresenteerd door de club.

De directeur van FC Groningen, Wouter Gudde, merkt het overal waar hij komt. Altijd schieten supporters hem aan over het roemruchte verleden van de Trots van het Noorden en dan met name de Europese avonturen die de club beleefde.

Of het nou gaat om de confrontaties met Atlético Madrid en Internazionale in de jaren tachtig, de wedstrijden tegen Partizan Belgrado en Fiorentina van kort na de eeuwwisseling of nog recentere potjes als de kwalificatieronde in 2014 tegen Aberdeen, de herinneringen onder de achterban van FC Groningen zijn zonder uitzondering zoet.

Samen naar Grote Markt

Die tijden moeten herleven vindt de huidige clubleiding. Vandaar dat zij het nieuwe beleidsplan 2020-2025, dat dinsdag officieel het levenslicht ziet, ‘Samen naar de Grote Markt’ hebben gedoopt. In het onderliggende glanzende boekwerk, dat onder een groot deel van de achterban wordt verspreid, worden de toekomstplannen van de Trots van het Noorden voor de komende 5 jaar geschetst.

Die omvatten meer dan alleen sportieve uitdagingen. Zo wil FC Groningen het hele Noorden in beweging krijgen, het grootste zakelijke en verbindende platform van de regio worden en in het Hitachi Capital Mobility Stadion de mooiste evenementen van Noord-Nederland organiseren, waarvan de wedstrijden van de club uiteraard de belangrijkste zijn.

FC Groningen heeft onder meer in samenwerking met het sportmarketingbureau Triple Double en vele betrokkenen van binnen en buiten de club de strategie voor de komende 5 jaar uitgezet. Vijf pijlers zijn daarbij leidend: sportief, maatschappelijk, economisch, evenementen en de eigen organisatie van FC Groningen.

Voetbal vliegwiel van alles

De belangrijkste is de sportieve pijler, erkent ook Gudde. ,,Wat op het veld gebeurt is het vliegwiel van alles’’, zegt de directeur, die ook beseft dat veruit de meeste supporters puur voor het voetbal naar het stadion komen. Een opmerkelijk verschil met het vorige beleidsplan, dat toen nog nog onder directeur Hans Nijland tot stand kwam, is het beoogde gehalte spelers uit eigen opleiding dat de eerste selectie moet bevatten.

Was de ambitie in het oude plan, ‘Talent op één’ genaamd, dat minimaal 50 procent van het Groninger keurkorps uit eigen talent zou moeten bestaan, dat getal is in de nieuwe toekomstvisie teruggeschroefd naar ‘minimaal 4 van de 22 selectiespelers’. Volgens de huidige beleidsbepalers is het percentage van 50 procent niet realistisch.

Voetbalbudget vergroten

De club hoopt een team te smeden dat bestaat uit de juiste mix van ervaring en talent en wil daarvoor onder meer het voetbalbudget in de komende jaren vergroten en de transferopbrengsten verder verhogen.

Daarvoor moet er nog meer rendement uit opleiding en scouting worden gehaald en ook moet de commerciële omzet van de club worden verhoogd. Zo is er nog 4 miljoen euro extra omzet te behalen uit de huidige faciliteiten binnen het stadion, zoals businessstoelen die niet verkocht zijn.

Op sportief gebied streeft FC Groningen volgens het beleidsplan naar de fitste en sterkste spelers van de eredivisie. Ook wil de club voorloper blijven in de toepassing van sportwetenschap binnen de afdelingen performance (prestaties) en scouting.

Bewegingsarmoede oplossen

De noordelijke voetbaltrots wil verder verantwoordelijkheid nemen op maatschappelijk gebied. In dat kader stelt de club zich ten doel om de bewegingsarmoede op te lossen in het Noorden. Uit onderzoek blijkt dat in onze contreien gemiddeld minder wordt bewogen dan in de rest van Nederland.

FC Groningen wil sport stimuleren én faciliteren voor alle doelgroepen. ,,Wij willen iedereen aan het voetballen krijgen, of aan een andere sport’’, zo valt in het beleidsplan te lezen. Zo krijgen kinderen tussen de 3 en de 8 jaar in de provincie Groningen elk jaar een gratis gymles aangeboden en zullen verenigingen worden ondersteund om hun leden ‘op voetbal te houden’ door bijvoorbeeld boeiende oefenstof aan te bieden. ,,We willen het algehele voetbalniveau in Noord-Nederland verhogen.’’

Maatwerk per tribune

Wat betreft de wedstrijdbeleving wil de club per tribune maatwerk gaan bieden. ,,FC Groningen wil van elke thuiswedstrijd een zinderende gebeurtenis maken. Elke specifieke doelgroep, van de fanatiekelingen op de Tonny van Leeuwen-tribune, de Rollysiders op de omloop van de Piet Fransen-tribune, de families op de Koeman-tribune tot aan de skyboxbewoners, iedereen moet op eigen wijze kunnen genieten’’, zo stelt de directie het zich voor.

Gedacht wordt onder meer aan aanpassing van het horeca-aanbod per tribune en binnenkort wordt al begonnen met een metamorfose van de Noord-tribune, waar de harde kern zetelt.

Gudde en Fledderus in Ballenhok

In een speciale aflevering van Het Ballenhok, de online voetbaltalkshow van deze krant, geven FC Groningen-directeuren Wouter Gudde en Mark-Jan Fledderus vanavond tekst en uitleg bij het nieuwe beleidsplan ‘Samen naar de Grote Markt’.

De clubbestuurders zullen onder meer ingaan op de sportieve doelstellingen voor de komende jaren en de aanpassingen die worden voorbereid in het stadion om de optimale fanbeleving te laten ontstaan.

De live-uitzending begint om 19.30 uur en is onder meer te zien op DVHN.nl en op Podium TV (Ziggo, kanaal 35). Vragen inzenden kan ook. Stuur daarvoor een mail naar live@dvhn.nl.