Pekela wint de knallende start van vierde carbidcampagne ‘Wie is de BOCK?’

Pekela/Staphorst - Met een startschot is vanochtend (maandag) de vierde editie van de BOCK-campagne van start gegaan. Burgemeester Jaap Kuin van Pekela ging namens de veiligheidsregio Groningen de strijd aan met de burgemeesters van de drie andere deelnemende veiligheidsregio’s om de bal zo ver mogelijk weg te schieten uit de melkbus. Hij werd de glorieuze winnaar.

Kuin werd hij bijgestaan door de Pekelder Carbid Club. De wisselbokaal werd uitgereikt door Bianca Habing van het Brandwondencentrum Groningen. 

Veiligheidsregio’s
Het startschot vond dit jaar plaats in Staphorst. De veiligheidsregio IJsselland neemt dit jaar voor het eerst deel aan de campagne. Naast de veiligheidsregio Groningen en de veiligheidsregio IJssel land namen de veiligheidsregio Fryslân en de veiligheidsregio Drenthe deel aan de campagne.

Wie is de BOCK-campagne
De Wie is de BOCK-campagne is gericht op veilig carbidschieten. BOCK staat voor Bewust Oplettende Carbid Knaller. Het motto van deze vierde campagne is: ‘Een echte BOCK heeft ballen!’ en vraagt de schutters een bal te gebruiken in plaats van het deksel van de melkbus. Het gebruik van een deksel brengt onnodig risico’s met zich mee terwijl de knal even hard is. De deelnemende gemeenten verspreiden komende weken naast de flyers met de vijf tips, maar liefst ruim 2000 speciale BOCK-ballen onder de carbidknallers in hun eigen regio.

Unieke samenwerking 
De BOCK-campagne startte eind 2015 op initiatief van Brandwondencentrum Groningen van het Martini Ziekenhuis, Brandweer Drenthe en Stichting Carbidschieten Drenthe. De Nederlandse Brandwonden Stichting ondersteunt de campagne sindsdien. Inmiddels werken meer dan 50 gemeenten en de vier veiligheidsregio’s in het Noorden en Oosten mee. Ook zijn er diverse particuliere en commerciële partijen in Nederland die zich nauw betrokken voelen bij de campagne en deze ondersteunen.