Horeca speelt grote rol in 'groener' eetpatroon van gast

Winschoten - Restaurantbezoekers eten tot 113 procent meer groenten en tot 13 procent minder vlees of vis als dit door de horecaondernemer slim, aantrekkelijk en kwalitatief goed wordt aangeboden. De waardering van de gast blijft hierbij gelijk of stijgt.

Dat is aangetoond in vier wetenschappelijke onderzoeken bij negen horecabedrijven door Wageningen Economic Research, het Louis Bolk Instituut en adviesbureau Greendish.

Een slimme menu-aanpassing helpt restaurantgasten onbewust de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dagelijkse groenten te eten. De aanpassing resulteert in een verlaagde CO2-voetafdruk door minder vlees en behoudt een vergelijkbare hoeveelheid afval. “Het leuke is dat je met kleine aanpassingen op het bord grote impact kan maken op het milieu”, aldus Joris Heijnen van Greendish, bedenker van het onderzoek en de methode om het menu slim en duurzaam aan te passen. “Als alle restaurants en de mensen thuis de principes uit het onderzoek gaan toepassen brengen we de samenleving een stap dichter bij de klimaatdoelstellingen van Parijs!”

Echte gasten

De onderzoeken werden gedaan in echte restaurants met echte gasten. Het oorspronkelijke gerecht werd verruild voor een alternatief waarin meer groenten aantrekkelijker werden bereid en gepresenteerd. Tegelijk werd het aandeel vlees of vis gereduceerd. Daarna werden voedselinname, afval en tevredenheid van de gasten voor en na de aanpassing van het menu gemeten.

Overtuigend

De cijfers zijn overtuigend. Na aanpassing werd – afhankelijk van de setting - tot 113 procent meer groente gegeten en tot 13 procent minder vlees of vis. Gasten waren minstens zo tevreden over hun restaurantbezoek. De waardering over smaak, presentatie en hoeveelheid groenten ging bij drie van de vier onderzoeken zelfs omhoog, terwijl deze voor de hoeveelheid vlees gelijk bleef.

Meer informatie

Meer informatie op www.wur.nl/foodvalueimpact en http://greendish.org/nl/