Accu van elektrische fiets ontploft in woning in Westerlee

In een woning aan de Westerlesebouwten in Westerlee is in de nacht van donderdag op vrijdag een accu van een elektrische fiets ontploft. Dit gebeurde mogelijk tijdens het opladen van de accu in de woonkamer.

Na een doffe klap ontstond er een penetrante lucht. Uit voorzorg waarschuwde de bewoners de hulpdiensten, die vervolgens een kijkje kwamen nemen in de woning.

Brandweer Winschoten kwam ter plekke en heeft de accu, die inmiddels aan het smeulen was, veilig naar buiten gebracht. De brandweer heeft metingen gedaan en de woning geventileerd. Niemand raakte bij het incident gewond.

Lithium-ion batterij

Een Lithium-ion batterij of li-on batterij (ook wel LIB genoemd) zijn lichtgewicht, oplaadbare batterijen of accu's  van elektrische fietsen, smartphones, tablets, laptops en hoverboards. Ze worden dagelijks door miljoenen mensen veilig gebruikt.

"In dit type batterij zit veel meer energie dan in een standaard penlite batterij en dat heeft veel voordelen. Maar tegelijkertijd neemt de zorg over dit nieuwe type batterij toe, omdat deze spontaan kan ontbranden of zelfs ontploffen", aldus de brandweer.

"Ook de oplader zelf kan een brand veroorzaken. Laat nooit een oplader in het stopcontact zitten, zonder dat er een apparaat aan vast zit", luidt hun advies.