Jumbo sluit succesvol jaar af met recordomzet

Winschoten

Jumbo Groep Holding kijkt terug op een succesvol 2017, waarin op tal van fronten sterke resultaten zijn geboekt.

De consumentenomzet onder de Jumbo-vlag steeg dit boekjaar met 5 procent ten opzichte van 2016 en kwam uit op een recordomzet van 7,010 miljard, goed voor een marktaandeel van ruim 19 procent. De omzetstijging komt grotendeels voor rekening van de autonome groei in de bestaande Jumbo-winkels, deze is uitgekomen op 4,2 procent en ligt wederom ruim boven het marktgemiddelde van 2,9 procent (bron: GfK, week 50). Het aantal Jumbo vestigingen is in 2017 beperkt toegenomen tot 585 winkels. De omzet van restaurantketen La Place groeide met maar liefst 34,1 procent tot 123,3 miljoen. De autonome omzetgroei in de bestaande restaurants bedroeg 5,2 procent. Met deze resultaten legt het supermarktbedrijf een stevig fundament voor verdere groei. Verdubbeling online bestellingen Jumbo heeft in 2017 flink ingezet op haar ambitie om uit te groeien tot de leidende omnichannel-speler – Jumbo altijd en overal - op de Nederlandse foodmarkt. Aanhoudende investeringen in online winkelkanalen hebben in 2017 wederom geleid tot een ruime verdubbeling van het aantal bestellingen via Jumbo.com en de Jumbo app. Bijna 4 procent van de Nederlandse huishoudens wist Jumbo online te vinden in 2017. Inmiddels is op 390 plekken een Jumbo Pick Up Point (PUP) gevestigd, waar klanten hun online bestelde boodschappen kunnen afhalen op de momenten dat het hen schikt. 225 PUPs bieden ook bezorging aan huis aan. Zakelijke markt Ook op de zakelijke markt zag Jumbo het aantal online bestellingen ruim verdubbelen, mede dankzij samenwerkingsovereenkomsten met inkooporganisaties zoals Intrakoop. Voor 2018 rekent Jumbo opnieuw op een stevige groei van haar digitale winkelkanalen.

Auteur

Arjan Brondijk